Doften av nybakat bröd



Nä.. jag har inte bakat igen.... tyvärr.... i morgon antagligen...

Men jag har lovat Kia och Josse receptet på smarriga scones, mättande frallor och latmajjas bröd.

Scones - ca 8 bitar

5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
½ dl flytande margarin (eller ca 50 g fast margarin/smör)
2 dl mjälk eller filmjölk

Sätt på ugnen på 250 grader
Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke
Tillsätt margarinet och mjölken
Arbeta snabbt samman till en smidig deg
Dela degen i två lika stora delar
Platta ut till rund kaka (ca 15 cm i diameter) med mjölad hand, direkt på bakplåtspapper på plåten
Skåra varje kaka korsvis i 4 delar och nagga med en gaffel
In i ugnen i ca 10 minuter

Ta ut och njut. Godast varma med tex. cream cheese, marmelad, ost eller annat smaskigt.... En helgfrukost tradition hemma hos oss!


Latmajas bröd

½ paket (25 gr) jäst
1 tsk salt
(gärna 1 msk honung)
4 dl ljummet vatten
8 dl vetemjöl
(1 dl solrosfrön eller russin eller lingon eller annat smaskigt)

Smula ner jästen i en bunke (gärna assisten om man har)
Lägg i salt och gärna lite honung och lite av vattnet. Rör tills jästen löst sig. Häll på resten av vattnet.
Häll i allt mjölet (och ev frön eller sånt). Rör ihop degen med trägaffel (eller assistent, kan även vara sambo).
Lägg en handduk över degen och låt den jäsa på dragfri plats i 1-2 timmar (typ en bra film)
Smörj en bakplåt och tippa försiktigt över den uppjästa degen direkt på plåten. DEN SKA INTE KNÅDAS!!
Sätt på ugnen på 250 gr och låt degen jäsa medan ugnen blir varm, ca 20 minuter.
Grädda brödet mitt i ugen i 15 minuter, sänk därefter värmen till 125 grader och grädda i ytterliggare 45 minuter. Låt det färdiga brödet svalna på ett galler under en handduk. Jag brukar stryka ytan med lite vatten precis när jag tar ut det ur ugnen, så blir inte skorpan så hård.


Mättande frallor - ca 20 st

1 paket (50 gr) jäst
3/4 dl ljummet vatten
1 msk salt
1-2 msk olja
2 liter vetemjöl

Smula ner jästen i en bunke. Häll på lite av vattnet och rör till jästen löst sig. Häll på resten av vattnet, lägg i salt och olja och nästan allt mjölet. Arbeta samman degen med en trägaffel. Tippa ut degen på mjölat bakbord och knåda ordentligt ca 5 minuter. Degen ska bli ganska fast och den ska inte klibba.
Dela degen i två och sedan var av dem i 10 bitar. Forma till runda bullar och doppa ovansidan i mjöl (så ser de lyxiga ut sedan).
Sätt på ugnen på 250 grader och låt frallorna jäsa så länge. De måste få jäsa 20-30 minuter.
Grädda sedan mitt i ugnen i 15-20 minuter.

Utmärka att frysa in. Varje fralla tar ca 30 sekunder att värma i micron!





Kommentarer
Postat av: lotta, Juni o Cola

smarrigt värre va det här!! Mums, ser gott ut! haha..ja, Alfred hade verkligen krokodiltårar, gubben. Han har verkligen KÄNSLOR för "pinnsen";)

2008-12-18 @ 19:58:03
URL: http://www.juniocola.bloggagratis.se
Postat av: lotta, Juni o Cola

jo jag såg pås-klämman men först kopplade jag inte riktigt;) du ställer alltså in huvudet i vilken position hon ska hålla det..och hon HÅLLER det där.?? fattar jag rätthåller tummarna;) Duktig vovve...duktig matte.heja hejsa

2008-12-18 @ 20:37:32
URL: http://www.juniocola.bloggagratis.se
Postat av: lotta, Juni o Cola

jo jag såg pås-klämman men först kopplade jag inte riktigt;) du ställer alltså in huvudet i vilken position hon ska hålla det..och hon HÅLLER det där.?? fattar jag rätthåller tummarna;) Duktig vovve...duktig matte.heja hejsa

2008-12-18 @ 20:37:51
URL: http://www.juniocola.bloggagratis.se
Postat av: josse

Du bara måste kolla denna länken! DÖ kul!

2008-12-18 @ 21:22:12
URL: http://www.youtube.com/watch?v=MowYR1wcA8o
Postat av: lotta, Juni o Cola

AHAAA, nu fattar jag ;) Smaaart!! Ja, det såg ju ut att funka suuperbra:) tänk vad påhittiga vi blir vi hundägareler, men det där teixet har jag aldrig stött på!! allt som funkar e bra;)

2008-12-18 @ 21:44:07
URL: http://www.juniocola.bloggagratis.se
Postat av: Kia

jag frös också, och var så trött så trött. Många bilder i bloggen blev det istället, tog bara 2 timmar att gå igenom alla, ändra storlek m.m. phew. ska bli riktigt skönt att sova strax känner jag. Tänk att man kan bli så trött av lite lydnad inomhus! I julhelgen ska jag nog testa på de där bröden, tack!

2008-12-18 @ 22:58:47
URL: http://www.blogtown.se/profile.php?id=Hunny
Postat av: Ulrica

Oj vad smarrigt. Jag lånar med mig recepten så får barnen nybakta frallor i morgon bitti till frukost.



Trevlig helg.

2008-12-19 @ 11:23:53
URL: http://ullabella.webblogg.se/
Postat av: Kia

jag hittade också den andra hallen, verkar vara riktigt stor och fin! Inte så farligt med pengar egentligen, det får bli till att testa helt klart. alla behöver en resa norrut då och då...

2008-12-19 @ 11:49:13
URL: http://www.blogtown.se/profile.php?id=Hunny

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0