Vi hade iallafall inte tur med vädret...

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Det rann iallafall ymmigt längs mina kinder under dagens tävling.

När det är dags för mig att gå in så börjar det droppa lite, domare och funktionärer drar på sig regnkläder så jag får vänta lite med att gå in. Jag hann bara börja mitt fria följ sen öppnade sig himlen. Ni som bor i Halmstadtrakten kanske märkte ovädret med ösregn, stormvindar, åska och blixtar runt 18 tiden i kväll. Det höll på ungefär en kvart. Mitt tävlingsprogram var ungefär lika långt. För i samma stund som jag tackade domaren så slutade det regna och en liten sol visade sina små strålar.

Det fullkomligt vräkte ner och Josse beundrade blixtrarna över mitt huvud. vinden blåste med sig allt ljud från åskan och motorvägen. Som gjort för att lyckas alltså.

Fria följet var riktigt bra. Betyg 9. Iefter hand när man kollade fler ekipage så tycker jag nog att det var lite snålt. jag fick mycket beröm från medtävlare om hur ruggigt snyggt det var och sånt värmer verkligen! Vi har ju jobbat så mycket för att hitta attityd och motivation i detta moment. Avdraget fick jag för "sakta sättande och ngt sen i hö sväng"

När jag går fram för att ställa upp inför nästa moment så ser jag alla saker lysa upp av blixtrarna som jag har i ryggen, lite häftigt fast läskigt samtidigt.

Dum rutan var hon lite seg i och hon låser sig lite i svängarna. Men idag hade jag beslutat mig för att "runda hörnen" och fick 9,5 med kommentaren "tränger 1:a vä sväng.

Inkallningen var ryslig. det blåste som mest och åskade rejält och jag fick skrika för att hon skulle höra mig. Hon blev lite trykt och sate sig på stå, men gjorde resten kanon och jag fick inte den retliga tempoväxlingen precis innan mig som vi brukar få. Betyg 6

Rutan...ja denna rutan.... Hon gick först ut till fel kon. Banan var löjligt klantig gjort och (ursäkta mig) hela tävlingen var upplagd på ett patetiskt sätt, åter kommer till detta. Sen hittade hon klart ingen ruta och jag bröt ganska tidigt för jag insåg att hon var helt ute för en dirigering. Men jag tror jag har kommit på en bra teori om varför rutan så ofta krånglar och ska försöka hitta en lösning på detta (helst denna veckan... träna...träna)

Dirigeringsapporten.... nu vräkte det verkligen ner från sidan. Fajta klarade inte att sitta brevid mig, än mindre titta upp eller framåt mot apporterna, utan hon försökte söka lä bakom mig. Och när jag tittar upp så ser jag att det är alldeles tomt på planerna runt omkring. Alla andra klasser hade avbrutits på grund av ovädret och där ute står vi som dränkta katter. Vi fick välja på ytte-pytte apporter och MEGA apporterna, detta talade tävlingsledaren om för oss redan vid lottning för att vi skulle kunna ta detta i beaktning till att gräset inte var KLIPPT!!! Allvarligt talat, ser man inte till att klippa planerna innan tävling? Fruktansvärt att de ska behöva berätta detta vid lottning och nästan rekomendera jätte-apporterna som var större än Fajtas huvud för att hundarna skulle kunna hitta dem!!!!  I vilket fall som helst så lyckades jag skicka Fajta till en riktigt bra kon, men åskan, regnet, vinden...ja allt gjorde att hon fattade verkligen inte vad hon skulle göra. Hon var nästan på väg till t-ledaren för att få hjälp..... Stackars lilla hund som inte ens går ut och kissar när det regnar. Nä..vi sprang ut och hämtade apporten tillsammans istället.

Ställer upp för hoppa apport och Fajta går ut jätte bra och tar apporten hyfsat bra, men på väg mot hoppet så kommer världens åskknall och hon viker klart av och går brevid, varpå jag möter upp och tar apporten. Inte roligt att låta henne springa runt med värsta åskledaren i munnen.

Inför vittringen så känner jag att hon är helt väck. hon var klart berörd av allt som händer runt omkring henne och jag är märkta stolt när hon faktiskt går ut och fortsätter jobba. Hon går först till mega grässträngen från förra klippningen och letar och jag får ge ett extra kommando men hon letar jätte bra och kommer in med rätt pinne. Får avdrag för tempo ut och in och betyg 8,5

Fjärren får jag kanppt henne att sitta brevid mig och jag funderar på att ge upp. Men skam den som ger sig. Hon gör en väldigt bra fjärr och får avdrag för "ngt snabbare tempo önskas" och betyg 9

Pissdåliga totalpoäng såklart med 3 nollade moment. Men det skiter jag i! Hon ställde verkligen upp idag och det enda jag retar mig på är rutan, men det hoppas jag som sagt att jag har en lösning på.

Som väl var stannade vi för prisutdelning. 1, 2 och 3 fick pris och jag kom retligt 4:a, men de hade minsann letat fram ett tröstpris till mig som fick gå i ovädret. En sån där tygvattenskål för att samla in allt vatten i!!

Kan så här i efterhand fundera på varför i hela friden de inte avbröt. Hur smart är det att traska runt på en plan under åskväder?

Kommentarer
Postat av: Smulan

Men vilken otur ni hade då...vi har haft samma skitväder här fast med hagel...dunder och brak och inte är det roligt att ha 8 åskrädda barn på kalas heller.

Nä lämna in handuken...hunden gjorde ett bra jobb ändå...det strider så mot deras natur...matte var också dutti som själv bar åskledaren...en sann djurvän är du. Så jag säger grattis till 4:e platsen

2008-07-12 @ 23:41:31
Postat av: Elenor & Zorro

Oj vilken otur med vädret! Att de inte bröt tävlingen tycker jag är väldigt konstigt, det är ju livsfarligt att gå mitt på plan.... Grattis ändå till en bra genomförd tävling trots vädret & en 4:e placering.

Lycka till på nästa tävling om en vecka, då hoppas vi vädret är med dig.

Ha de gott.

Kram från oss

2008-07-13 @ 09:50:57
URL: http://www.zorro.cybersite.se
Postat av: Kia

förlåt men jag sitter här med värsta stora leendet på läpparna och småfnissar lite. (sluta skriv så rolig blogg) Den där tävlingen borde man helt klart sett, jag skulle vart med men kände att tre tävlingar på en helg fick räcka. Tävlingen låter ju så uppåt väggarna att man inte annat än kan skratta åt eländet. Låter som ni gjorde ett bra jobb trots allt, men tänk om blixten slagit ned i metallen? Får man avdrag i elit för det ;)

2008-07-13 @ 16:12:37
Postat av: Lisa

Hejsan! Hittade dig på Christels blogg och ville bara säja att jag verkligen LED med dig när ni fick fortsätta i äckel-päckel vädret. Man kan ju undra varför de avbröt alla klasser utom er? hmm Hoppas ni har bättre tur med vädret nästa gång iaf, din vovva var iaf väldigt söt!

2008-07-13 @ 20:08:37
URL: http://ellabus.blogg.se/
Postat av: christel

Ja du..för det första kan jag säga att jag inte ger 5 öre för Hstd bk!! Dom går under all kritik i mycket, när jag läser detta så blir jag förbannad. Man kan inte låta förare riskera sina/och hundens liv på plan! Att få en blixt på sig kan ge dödlig utgång!! eller och så kan man bli skadad för livet! Det finns förklaring varför man inte bryter en tävling själv när man går där inne på tävlingsbanan..oftast är man så inne i sin tävling och fokuserad på plan att någon kan släppa en bomb..jag lovar..jag hör den inte, hade verkligen uppskattat om någon hade "väckt" mig i en sådan sits som t.ex. Tl eller domaren eller varför inte skrivaren?!! Sedan oklippt plan, kassa apporter o.s.v. är ju verkligen B !!!! Dom är ju ingen nykläckt klubb med oerfarna TL o.s.v. så nää fy fan. Kräv en t.ex. gratis tävling tbx! eller nåt..

see ya

2008-07-14 @ 00:43:54
Postat av: Kitty å flåcken

Mmmmmmmm en tävling i högen av dåligt upplagda att lägga i minnesbanken. I Skåne har vi ju börjat lite så smått att iaf försööööka få nån utbildning på tävlingsledarna så de ska tänka "tävling" när de lägger upp en bana. Leif B på vårat distrikt har faktiskt till och med bett oss att maila honom när det inte blir bra på tävling, så de får rätta till. Kanske vi som var i Halmstad eller iaf ni som hör till distriktet borde maila er ansvarige på ert distrikt och berätta om gräset, apporterna för att inte tala om att inte bryta när åskan slår ut i full blom över huvudet på ett ekipage. Vi kan ju inte bara forsätta så här stilla tigande eller hur ;-) Det är vi som tävlar som blir drabbade, oftast har ju en oerfaren tvl inte en aning om hur stökigt det eg blir för oss, så det är ju vi som får göra nått ju. Vi såg ju bara hur hon "tog" situationen när jag helt fräckt flyttade en av hennes koner ..... ;-) Trots allt får vi ju komma ihåg att alla dessa människor ställer upp för sin klubb precis som vi andra och vi ska vara glada så länge nån faktiskt vill ju. Och bristande kunskap går ju att göra nått åt ju ;-) Och de e nog vi tävlande som får se till att nått görs. Trots allt fick vi ju ett balsamkort fritt följ som innehöll allt det skulle och inget mer, kort gräs, rätt apporter och rätt upplagt hmmmm vi borde kunna göra fler tävlingar betydligt bättre. E nog bara vi tävlande som kan göra nått åt det. En liten lydnads tävlings förar förening kanske ..... ;-)

Ha de gött.

2008-07-14 @ 11:38:49
URL: http://www.hundtrim.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0