Lilla näbbgädda

Det var helt klart bästa liknelsen på Fajta efter kvällens träningspass.

Efter senaste träningen med Andreas har jag fått en hel del "alternativa" metoder för att öka aktivitet och motivation i närsituationerna. Detta har dessutom utökat prylsamlingen och numera har jag med mig långlina på träningen till exempel. Känns lite märkligt att ta med den för att träna lydnad med en elit-hund, men alla sätt är bra utom de dåliga har jag hört. En pinne ligger också nerstoppad i träningspåsen. Den är redan helt sönder biten (och så även mina stackars händer), men roligt är det. Jäklar vilket driv det finns i den lilla hunden bara man trycker på de rätta knapparna. och roligast av allt är att hon äntligen visar de sidorna som jag hoppades få när jag, trotts alla varningar, köpte en "sten hård nöthund som inte går att träna".

Ingångar och fria följet (tog nog inte mer än fem steg i dag) fick som sagt en genomkörare.

Sen var det föremål/apportering och även här ser jag en klar förbättring. Svårigheten nu ligger i att försöka få tag på apporten innan hon kommer in till sidan.

På träningen i tisdags så var inkallningen riktigt usel. Så den fick en omgång idag. Och givetvis så har tisdagens dåliga träning gett resultat och nu så satt momentet som en smäck. Det gjorde även Pysen i fajtas sida under alla inkallnings försöken.

Rutan stod också på schemat såklart. Första repetitionen var som vanligt. bra fart och fokus halva sträckan och sen svansviftande, lojt in mot en kon. För en gång skull var jag en duktig hundtränare och nöjd mig inte med detta utan pressade henne ett par gånger och fick till det riktigt bra. Men på bekostnad av konskicket, men det tar vi sen....

En snabb vittring med fokus på avlämnandet som jag gjorde flera gånger. Näsarbetet är inga problem.

Helt klart ett träningspass som var värt att lägga på minnet!


Och tro på fan, sen tog jag ut Bita för lite konster. Ska på valpkurs på söndag och tänkte agera duktig kursdeltagare och träna nån gång mellan tillfällena. Först gick vi och räknade fåren, Koppel är ingen rolig uppfinning säger galen valp....

Lite följsamhet, ingångar, sitt, ligg och leka fick hon göra. den lilla. Häftigt att se hur olika hon och fajta är. jag minns hur svårt Fajta hade för sitt och ligg, hon stod gärna upp. Bita däremot älskar att sitta i utgångsposition och stirra på mig. Hon är nästa orubblig i frontposition när jag har godis eller leksak med mig. Gör mig absolut inget efter som det är därifrån allt börjar och det också är därifrån mina problem med Fajta sitter. Hon var ganska duktig. Jag fick växelbelöna henne och Pysen som verkligen har agerat bra störning i dag.


Kommentarer
Postat av: Mariana

SÅ kul med en bra träning :) förstår din känsla ;) skoj att det går så bra med Bita, roligt att kunna se skillnaderna på sina hundar. Nu har ju jag bara en men vem vet det kanske kommer en till nån gång :)

Ha det gott.

2008-06-13 @ 08:57:05
Postat av: Smulan

Undra jag vem som har roligast hos er?

Du,de svartvita eller katten..jag tippar på katten.



Sen kan jag inte begripa att folk säger att BC inte går att träna? Det räcker väl med att kolla de flesta elit resultaten så ser man väl vilka som dominerar...vallhundarna överlag.



Tror säkert att du kommer att få sista ordet när du står där på pallen snart igen...DET GÅR.

2008-06-13 @ 09:53:12
Postat av: josse

vad du är duktig då.. inte alls avundsjuk!!

2008-06-13 @ 11:07:46
URL: http://www.busyborder.se
Postat av: Kia

krypande knott? ;)



Jag har ett kanonfarligt myggspray som funkar på myggen men knotten bryr sig föga. Små irriterande menlösa saker!

2008-06-13 @ 16:20:14
Postat av: Åsa

Ett litet svar till Smulans kommentar:



Nu är det inte BC generellt de har varnat mig för, utan för denna typen av inriktning på aveln. Stenhårda hundar som helst jobbar själva och inte tar styrning, sägs det. Men jag kan ju inte hjälpa att de är sämre hundförare än jag... ler

2008-06-13 @ 16:27:46
URL: http://www.brakstakarna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0