Fräsch tant

Igår ringde Kivas nya musse och rapporterade om veterinärbesiktningen som krävs av Agria, när man tecknar ny försäkring på gammal (?) hund.

Givetvis så var den lilla Kiva-loppan helt felfri. Njaa... de hittade lite, lite tandsten och det var ju tur. Gamla hundar får ju liksom inte vara friska. Jag trodde iofs inte att det skulle vara något problem med Kiva, hon har aldrig varit sjuk eller halt eller så och kommer ju från en frisk och sund ras, men man vet aldrig.

På tal om agria så tror jag att jag ska börja se mig om efter ett nytt försäkringsbolag. Jag har alltid varit nöjd, det har fungerat bra med ersättning för både det ena och det andra. Som förflutet med hästar har jag varit kund lääänge. Men den sista tiden har det funnits en hel del saker jag blivit irriterad över.

Jag har ju alltid haft ett par hundar försäkrade och döm av min förvåning när jag helt plötsligt fick ett smådjurs avtal på Fajta och Bita. Kiva låg utanför.... ringde och kollade och de fattade inte alls varför hon låg utanför och varför jag inte haft någon gruppförsäkring tidigare. hmmm....


Sen var det ju det här med Fajta. Hon fick ju en knuta i ryggen tidigt i våras om ni minns. Detta ligger nu som en restrektion. Alltså kommer jag aldrig att få fullvärde om Fajta får tas ur bruk pga av något muskelrelaterat. Det problem som löstes med 3 veterinärbesök ska alltså följa henne livet ut...


Sen så blev vi ju uppflyttade till Elitklass och fick 1:a pris där. Skitkul, men det var ju inte så smart. Om vi la in den meriten så skulle Fajtas försäkringsvärde sänkas eftersom hon vid den tidpunkten inte var höftledsröntgad....hmmm


Nu väntar vi på championatet och fixar vi det, så måste vi skaffa ett veterinär intyg på att hon är frisk för att kunna höja försäkringsbeloppet ytterligare. Hmmm....

Mycket märkliga regler tycker jag.....


Kommentarer
Postat av: kajsa

Ja, jag såg det nu när jag satte mig vid min egna dator. För på den andra såg det inte ut så.. Hrm. Vill du gå in och kika? :/

2008-10-17 @ 12:50:45
URL: http://oddsfantasten.blogg.se/
Postat av: Kitty å flåcken

Hmmm funderar med på det där med försäkringar ibland. Har kommit fram till att jag nog inte vill ha högre belopp än jag behöver för att ev köpa ny hund. Alla höjningar som en del ser som en merit (ohhhh nu står han i sååå högt försäkrings värde ...) kostar ju ökad premie. Och vad det gäller ersättning (bruks, avel odyl) om man ställer av hunden i förväg pga kastrering eller skada som gör att den inte kan fortsätta i bruks (som på min Billy) så visar det sig att fast Billy hade tjej kö för parning (de väntade bara på gk vallprov) så måste hunden ha använts i avel för att kunna ställas av som avelshund och i brukset måste den typ vara bruks champ eller tävlat framgångsrikt regelbundet för att gå att ställa av som brukshund, Billys uppfl till högre sök räckte inte på långa vägar. Alltså kunde jag inte utnyttja bruks / avel i försäkringen som jag ändå betalat extra för i alla år ;-) Kommer inte mer att ha det extra på någon hund utan bara som sagt liv värde som täcker ny hund och en vettig vette försäkring.

Ses på sönd ;-)

Kitty

2008-10-17 @ 12:56:08
URL: http://www.hundtrim.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0