Vad är träning?

Jag har under den senaste tiden haft lite uppvisningar med Fajta. Lydnadsuppvisningar dels för valpkurs och dels för allmän publik. En fråga som alltid dyker upp efteråt är -Hur mycket tränar du?

jag vill ju gärna svara något i stil med varje dag. Men det är ju inte sant, jag tränar långt ifrån varje dag.

Eller gör jag det? Det beror ju på hur man definerar ordet träning. I Wikipedia står det så här: 

"Träning är ett samlingsbegrepp som syftar till ett flertal aktiviteter som är menade att förbättra eller upprätthålla en förmåga(kapacitet)."

Och då kan man väl ändå säga att jag tränar varje dag. Vardagslivet med en hund innefattar mängder av situationer som gör mig nytta ute på träningsplanen.

Främst så är vardagslivet en stor träning av relationsbiten. Vi umgås avslappnat, myser, lär känna varandra. Men vi sätter även gränser och regler och arbetar med ett språk och en kommunikation.

Relationen är A & O i själva tävlingstränandet. Utan relation så har vi inget samspel, ingen kontakt och ingen glädje.

I vardagslivet har jag och min hund lärt känna varandra. Vad gör min hund lugn, taggad, snabb? Vad gillar min hund för godis, vilken leksak, hur leker vi?

Gränser och reglerna vi sätter som självklara i vardagslivet finns även de med på träningsplanen. Om jag ber min hund sluta med något, så gör den det utan diskussion. Jag har i vardagsträningen lärt och tränat min hund på att stanna, vänta, varsågod etc. Begrepp, språk och kommunikation som följer mig i träningen.

Att utföra en konst innan kvällsmaten är lika mycket en ledarskapsövning som träning. Jag kan välja att min hund ska sitta fint, snurra runt eller göra en fin fjärrförflyttning.... Träning? Ja visst, även om det inte sker på en gräsplan eller under ett "träningspass".

Att be hunden hoppa upp i soffan, följa med på promenad, vara uppmärksam etc. Alla dessa momenten är ju egentligen träning.

Så nu kan jag nog stolt säga att jag faktiskt tränar varje dag!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Instämmer helt i det du skriver. Man tränar konstant omedvetet eller medvetet.

Fast det slår mig när jag läser din blogg,ingenstans läser man om KOPPEL...jag ler och känner igen mig själv..tränar man sina hundar i allt det din blogg innehåller så faller just koppelbiten bort på ett underligt sätt, den så viktiga delen i lärandet. jag fortsätter att le...och håller med dig.

Kram

2009-08-31 @ 17:32:26
Postat av: Smulan

Oj så blyg jag var...ASG tänk att det gick att posta kommentaren utan att skriva sitt namn.

Kram igen =0)

2009-08-31 @ 17:34:12
Postat av: Åsa

Hehe... det där förbaskade kopplet....



Inser ju att Bita har en hel del att lära där. Trodde att ett par timmars nattvandring på Falkenbergs IP skulle råda bot på det... men icke! Hon hade iallafall glämt ALLT hon lärt sig dagen efter! ;)

2009-08-31 @ 17:40:15
URL: http://www.brakstakarna.se
Postat av: lotta med juniocola

du har så rätt..och då innebär ju även detta att JAG tränar hund varje dag, fast jag inte lydnadstränar "på riktigt":)

2009-08-31 @ 18:57:20
URL: http://juniocola.bloggagratis.se
Postat av: Kitty å flåcken

Oj så visa ord ;-)

2009-08-31 @ 21:56:18
URL: http://www.hundtrim.nu
Postat av: Kajsa

Ja, det är för framkallning. Helt plötsligt dök de upp igen, så jag har skickat in nu. Valde Fuji för att dom hade kampanj så portot var gratis. Tror det kostade 0.89:-/bild med vita ramar. Hur mycket betalar du?

2009-08-31 @ 22:31:28
URL: http://donttakeyourgunstotown.blogg.se/
Postat av: Heléne & Mick

Håller med!!! Dessutom gör man ju massa träning " i tanken" varenda dag, flera gånger om dagen. Alltså analyserar, planerar och utvärderar. Och den träningen tror jag är lika viktig som den praktiska - om inte ännu viktigre. (Guuud, så trist det lät! Om det hade gällt något annat än just hundträning alltså..!) ;-)

2009-09-01 @ 08:09:38
URL: http://web.mac.com/jackeoki

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0