Blod, svett och tårar...

Så kanske man skulle kunna sammanfatta helgen i Värnamo

Blod
- Fajta var alldeles blodig efter söndagens träning, antagligen ett sår under hakan som gått upp

Svett - hörde någon säga att det var 30 grader i skuggan och det var nog ingen överdrift... och jag har dessutom bränt mig lite. Eller som Andrea sa -Åsa du är inte röd, du är lila!

Tårar - Fyra trötta och flamsiga tjejer i en pytte liten stuga och jag ska visa hur det ser ut när Mia och Klara gör när de gestaltar en bloddroppe i en binda.....behöver jag säga mer?


Det började iallafall i fredags med resa ner. Svettigt, varmt och bilens temp mätare levde sitt eget liv. På hemresan smittade den även av sig till bensinmätaren som numer är alldeles utmärkt för min plånbok. Full tank ända från värnamo och hem!!

Framme vid stugan så träffade jag Andrea, Marika och Tina som jag skulle bo med under helgen. de gick och handlade och jag tryckte i mig en macka och insåg till min förfäran att vi inte hade varken vatten eller värmningsmöjligheter i stuga....hur skulle jag nu kunna bälja kaffe i tid och otid...

Sen var det dags att dra till klubben för att tävla med Busy som också hade hängt med på lydnadsäventyr. Hon var totalt avstängd när hon kom ut...stirrade bara tomt framför sig och varken hörde eller såg omvärlden. Men mitt sitt-kommando vid lämnandet i sitt i grupp, det hörde hon...för hon la sig... Josse informerade mig efteråt om att hon aldrig säger något till henne där. Kunde jag inte fått den informationen tidigare???

Sen var det lite väntan och fler från talanggruppen slöt upp. Talanggruppen har visat sig vara världens bästa hejjarklack! Busy mötte alla applåder med viss skepsis, för inte såg hon ett ända agilityhinder nånstans, och inte kunde det väl vara så att folket klappade händerna åt tråkig lydnad.... Men hon taggade rejält på applåderna och var hyfsat med in på plan. men när vi ställde upp så dog hon igen. min plan med denna tävlingen var att få henne att inse att det faktiskt är SKITKUL att tävla lydnad. jag körde tusen dubbelkommando och belönade massor och efter halva friaföljet så började hon vakna till liv, och glänste faktiskt vissa sträckor! Hon skötte sig riktigt bra och inte ens på vittringen när hon blev förvirrad gav hon upp. Jag uppmuntrade henne att komma in med pinne och det gjorde hon faktiskt med ett litet svansvift, även om det var fel! Men klart... två nollade moment och massvis med annat konstigt, det gav inga bra poäng precis. men hon var kanonglad på slutet och kämpade väldigt bra! Duktig Busa!!

Bättre gick det för Petra och Lira från gruppen som slog till med sitt andra första pris i eliten!!

Sen samlades alla från gruppen för att träna tills klockan var 22 och vi drog hem till våra stugor och hotell och gud vet vart alla bodde.

Vi grillade lite korv och snackade lite skit och rastade hundar fram till midnatt.

Natten blev väldigt spännande med tre stora golden i stugan, varav den minsta av dem tog störst plats och skapade jorbävningskänsla i min över säng när lilla Plutten flåsade av förskräckelse!

Sen var det lördag och dags för observationstävlingen. Först fick jag klart tjata på klubbens kökspersonal när de bara stod och viftade med kaffeburken och aldrig fick satt på något!!

Sittandet gick bra, betyg 10. Ett dk på uppsättandet gav betyg 9,5. Nu måste jag verkligen ta tag i det!!

Fria följet var helt ok. hon hade en del långsamma sättanden och en vid sväng. men det känns som de nya vänster svängarna börjar komma in i systemet och även positionen har förbättrats en hel del. betyget blev 8,5.

Gå runt rutan fick sig en anning temposkillnad på sättandet, för jag ville verkligen inte tappa det denna gången också, med följd att hon också sätter sig lite tveksamt och då blev betyget 9,5

Inkallningen var maaaaasig.... med steeeeeg. Hur fasen har denna blivit så jäkla dålig? Här krävs rejäl uppskärpning. betyget blev 8.

konskicket till rutan var super fint. Här känner man verkligen att jag lagt mycket tid på detta den senaste tiden. Även rut-skicket var nog det snyggaste hon någonsin gjort på tävling. perfekt vinkel och en rak och snabb linje in i den skuggiga rutan. När hon vände upp så hamnade hon 5 cm utanför högra linjen och när jag tog in henne gick hon först åt fel håll. jag vet inte om detta beror på att jag vallat henne en del sista tiden och där är ju höger åt vänster och tvärom eller vad man ska säga. i vilket fall som helst så virrade vi på några kommando, men jag tyckte hon kämpade så bra att jag ville ge henne ett helt moment och la henne fastän jag visste att hon skulle hamna utanför. halva rumpan utan för och betyget blir då 0. Men en läcker inkallning fick vi iallafall visa upp.

En lika fin kon som till rutan och sen bra fart till apporten som fick sig ett morr och några smakprov efter rutan strulet. betyg 7. ganska hårt draget, för så mycket tugg var det inte och domaren har iallafall inte skrivit ljudet vid gripandet, så frågan är om han hörde det?

Sen metallen som hon laddade kanon och för en gång skulle hade bra tempo tillbaka på. och hon missbedömmer totalt och hoppar av på tok för tidigt och landar med midjan i hindret och tappar apporten. hon är hygglig nog att ta upp den ändå och komma in. Duktig prinsessa! betyget blev dessvärre bara 5. Domaren var helt klart hygglig där!

Och sen vittringen som hade strulat så in i bomben på träningen kvällen innan. jag började tom misstänka att det var såret under hakan som störde henne, för så dåligt jobbade hon då. Men nu var hon så duktig min lilla skrutta och vi fick enbart avdrag för tempot in. betyg 9

Fjärren gjodre hon rakt och med klara, rena förflyttningar, men missade att flytta bak på stå till sitt förflyttningen och det fick vi klart avdrag för. Så betyget blev 8.

totalt skrapade vi ihop 230 poäng, ett 2:a pris och placering 6/11

Men det fanns andra det gick bra för som vi kunde glädjas extra för! Jag nämner bara en, ni andra gjorde också bra prestationer och jag är stolt över att tillhöra en sån fin grupp som verkligen stöttar, peppar och framför allt är fantastiskt duktiga med sina hundar.

Men största vinsten för dagen var helt klart Petra och Lira som slog till med sitt tredje 1:a pris och därmed blev Svenska Lydnadschampions!!!!! Stort grattis!!!

och förresten så vann jag också något. Värnamo hade 10.an lotter som "lotter". och jag vann minsann 10.- både på fredagen och lördagen!

Sen var det lite snack, support, genomgång med talanggruppen innan vi drog till sjön för att svalka hundarna!

Kvällen bjöd på grillning och god mat och härligt hundsnack. Sen promenad där Busy fick visa sin snabbhet på fotbollsplanen!

och efter mycket flams och trams i stugan så somnade vi allihop!

Lördagen ägnades åt pckande och åter en sväng till klubben för träning. Fajta gick kalas och jag fick bra kommenderingsträning med Busy och man kände sig så där allmänt nöjd.

Sen farväl och lång resa hem.....

Stort tack till alla er som gjorde helgen till en perfekt upplevelse! Vi är mer än gärna med om detta igen!!!

Kommentarer
Postat av: andrea & "plutten"

Hundar förståååår inte ironi... ;)

Du är en klockren Görel asg

Ja, helgen bjöd precis som du sa på många skratt !!

Ses vecka 30.

Och ikväll kan du lägga in bilder...

De kommer i eftermiddag.!

2009-06-29 @ 13:10:49
URL: http://www.andreaaxelsson.dinstudio.se
Postat av: Sara

Fan man skulle stannat kvar jag hade velat se imitationen av Mia och Klara ;O)

Tack för en tevlig dag det var riktigt kul att ses igen :)

2009-06-29 @ 15:42:24
URL: http://www.sarastassara.se
Postat av: Petra och Lira

Tack tack! :) Ha ha, jag vill oxå träffa Görel! ;)

2009-06-29 @ 20:30:27
Postat av: Petra igen

Förresten, har du bytt in dina lotter? Du vinner kanske storkovan! :D Tänk vad mycket kaffe du kan köpa då! Nu när du slipper köpa bensin... ;)

2009-06-29 @ 20:31:55
Postat av: Sofia

Hej!



Jag fick höra om att ni skulle gå för Andreas. Det var väldigt synd att jag inte fick höra ngt eftersom jag också är intresserad att gå.

2009-06-30 @ 06:55:17
Postat av: Heléne & Mick

Ha ha, inser att man har missat mycket... :-) Men kul var det den lilla stund jag fick tillfälle att träffa er alla! Det är verkligen en positiv stämning i gänget och det verkar som att alla är måna om alla - precis som det ska vara i ett riktigt lag.



Hörs & Ses



PS. Är helt övertygad om att du är kvar... Såg finfint ut!

2009-06-30 @ 07:24:15
URL: http://web.mac.com/jackeoki
Postat av: Anna & Juni

Tycker ni var duktiga ni med! Hoppet såg lite läskigt ut. Kul att ses, nu ser jag redan fram emot kistatävlingen som jag innan bävade för :)

2009-06-30 @ 13:51:41
URL: http://www.annaronge.com
Postat av: Kitty å flåcken

Vicken härlig helg ni haft ;-)

2009-06-30 @ 14:55:01
URL: http://www.hundtrim.nu
Postat av: Tina/Rosso

Tack för att du presenterade Görel för mig, du gör henne skitbra. Har fortfarande ont i skrattmusklerna....

Visst var helgen kanon, och ni är alla kanonduktiga i gänget.

Ses säkert snart igen

2009-06-30 @ 17:49:13
URL: http://www.nellierosso.dinstudio.se
Postat av: lotta med Juni o Cola

hihi den imitationen hade jag viljat sett dig göra..skrattar bara vid tanken:)mm, hett har det minsann varit..men inatt kom vi hem till borlänge igen..och välkommnades av Gråa regnmoln:(

2009-07-06 @ 16:38:52
URL: http://juniocola.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0