SM träningen inledd

Nu är det klart! Det blir SM och inga valpar.

Så igår träffade jag Kia på Falkenbergs BK efter skolan och körde min träning enligt SM ordningen. Vad spännande det kommer att bli!!

Men först fick Bita komma ut en liten stund!
Lite fritt följ först. Här har jag börjat jobba med med attityden för tillfället. Tycker ju att hon blir lite låg periodvis (tycker iofs att hela hon är låg periodvis i vardagen också, vi behöver få hem fåren så hon får annat att lägga sin energi på), men nu fick jag henne riktigt tagad. Positionen blir såklart lidande, men den kan mna ju alltid fixa sen. Jag vill iallafall inte behöva jobba så mycket med attityden på henne i framtiden, som jag har fått göra med Fajta.
Sen inkallning, och läggande och ställande som gick kalas. Några rutskick och som avslutning blev det apporten som hon fullkommligt ÄLSKAR!!

Sen "gamlingarna". Vi började med gruppmomenten. Kia har haft lite strul, speciellt på tävling, när Fly blir stressad i gruppmomenten. Och igår var det så jäkla svårt för den gula..... skott från höger och vänster och Fly tyckte verkligen att livet var piss... Men det gick iallafall att utföra momenten, och det är ju en seger bara det. jag tror mattes "skotträdsla" har gjort saker och ting värre förr. Numer så hör matte inte ens skotten och snart förstår nog även Fly att det är inget att bry sig om även om det är läskigt. Men det är inte lätt att lära "gamla hundar sitta", och jag är imponerad över Kias sätt att fortsätta utveckla sin och Flys träning! Tack vare skotten s¨å kom lite tankar om hur vi kan lösa Fly ur stressen även på tävling, och det ska bli spännande och se hur det utvecklas.

Efter uppvärmning körde Fajta gåruntrutan och vanliga rutan och sen hopp apport. Hon fullkomligt glänste i dessa tre moment. Jäklar vilken fart, attityd och vilja! Om någon sett oss idag, hade de aldrig kunnat gissa hur jobbigt vi har haft det med dessa tre moment. Nja kanske inte hoppapport, men apporter i det stora hela!
Liten vila medan Kia körde Vilja, sen vidare med inkallning, dirr apport och även fjärren. Dirr apporten strulade rejält. På vänster apporten var hon på väg till rutan och på höger virrade hon runt som en tokig höna. Jag skyller på att apporterna knappt syntes i det gula gräset. Klart man får skylla ifrån sig på något, även om jag tycker hon ska fixa momentet ändå. Vi får jobba mer på vinklarna helt enkelt. Jag körde enligt en ide som Heidi gav. Hon bryr sig inte så mycket om hur hunden hamnar vid konen, precis som jag. Men däremot så när hon ställer upp hunden vid kon efter belöning så ställer hon den som den själv vill och inte rakt bakom kon. Det har jag alltid gjort, och då blir klart vinklarna helt fel vid skicken på tävling sen. Spännande och se fortsättningen i den tanken.

Oj, tiden går som vanligt fort när man tränar och jag fick skynda hem. Men när jag kommer hem så har min ÄLSKADE SISS dammsugit och torkat golven. jag kunde knappt hålla tårarna tillbaka, så glad blev jag. Det är så sällan någon gö något sånt för mig, så jag blev riktigt riktigt tagen.... hur normalt är det att nästan börja gråta över torkade golv....?

Sen kom pappa med fru för att fira skruttan som i går blev 6 år!!! Älskade lilla skrobba, inte klokt vad stor du har blivit!!




Kommentarer
Postat av: Johanna

Det där med att ställa hunden lite hur som helst när man själv ställer hunden vid konen efter belöning kan jag absolut rekommendera. Jag har alltid ställt Grimm lite hur som helst vid konen när jag ställt upp honom just för att han ändå ställer sig olika när han ställt upp sig själv. Och jag ville inte känna att jag var beroende av hans position vid konen för att resten av momentet skulle bli rätt, då hade jag känt mig väldigt stressad på tävling om han ställde sig "fel". Och det har funkat kanonbra för min del iallafall.

Nu har jag dock pillat lite med position vid konen det senaste då jag tyckte att han började bli slarvigare och slarvigare, så det har vi rättat till nu. Men tycker absolut du ska pröva idén med att ställa henne lite olika vid konen.

2009-05-07 @ 08:25:49
URL: http://www.klokahundar.st
Postat av: Sanna

Gratulera Smilla i efterhand från oss med!

2009-05-07 @ 08:39:23
URL: http://vallby.blogg.se/
Postat av: I-or

Man tackar för gratulationerna!! Och grattis till att ni ska vara med på SM - häftigt!! Den dagen det blir dags för valpar är ni välkomna att höra av er, så hjälper jag gärna till att starta igång processen. Ytterligare en anledning att bli godkänd vallhund...

2009-05-07 @ 09:46:04
URL: http://vovpedagogik.se
Postat av: I-or igen

Glömde ju gratulera er lillapa som också fyllde igår. Grattis - det är en bra dag att fylla år på.

2009-05-07 @ 09:47:45
URL: http://vovpedagogik.se
Postat av: Kia

Tack för ett härligt träningspass!! Kom på att jag glömde be dig gratta Smilla så jag får göra det nu istället. Så härligt det måste ha varit att få lite hjälp mitt i allt firande. Förstår känslan!

2009-05-07 @ 09:53:18
URL: http://www.blogtown.se/profile.php?id=Hunny
Postat av: josse

Precis det med konskicken sa ju Berit till mig på skillingaryd.. hade du glömt det kankse.. hehe!!

2009-05-07 @ 10:04:08
URL: http://www.busyborder.se
Postat av: Elsa

Vad roligt att det går så bra för er! Håller tummarna nu hårt inför SM:et för er!

2009-05-07 @ 10:16:05
URL: http://melviona.3w.se
Postat av: Syster

Jag får helt enkelt se till att överraska oftare! Tack för fina dagar!

2009-05-07 @ 11:38:14
URL: http://donttakeyourgunstotown.blogg.se/
Postat av: Camilla Svenäng

Jaha... då får man fara iväg och titta på SM i år då! :-)



SKÖNT att ha tagit ett beslut, eller hur? :-)



Ses på kalaset på söndag, tjejerna ser fram emot det jättemycket.

2009-05-07 @ 14:43:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0