Semestersabotören 2011 dag 2

Så var man hemma igen efter en lång tävlingsdag!

Bita ut först idag med fin-fina gruppmoment 10-10

I fria följet blev hon orolig, eftersom Josse och Buy gick längs med hela planen för att meddela att andra gruppen av elithundar var tvungna att vänta på mig. Men fixade det ändå ok med betyget 8.

Ett superfint sättande helt utan dubbelkommando gav betyg 10

Inkallningen var läskig idag också....dåligt tempo och steg på ställandet, betyg 8,5

En riktigt snygg ruta, men en tjustart på inkallningen och då helt plötsligt så har man bara betyg 5 :(

Hopp-apport med lite tugg, betyg 9

En väldigt fin metallapportering betalade sig med en 10:a

Och så vittringen igen då.... en lite för ivrig förare som inte väntar på att hunden ska starta utan ger ett extra leta kommando... och jag kallade in henne igen när hon markerade rätt pinne!! Betyg 6

Och så var hon helt slut igen.... fick med nöd och näppe upp henne på första stå, röstbelönar rikligt... men hon orkar inte... Betyg 0

Slutade på 227 poäng och en 9 placering! Stort grattis till Phillipa och Kelly som vann klassen endast 1 retligt poäng från första priset!




Så rusade jag av plan och bytte hund från bästa hundhållaren Anna och in på plan för elitens gruppmoment

Tur att man kan lite på sin prinsessa.... 10-1o

Fria följet var laddat och gav betyg 9, med avdrag för gnäll och snea sitt.

Gå-runt-rutan helt perfekt, betyg 10

Avdrag för steg på stå på inkallningen och en 9:a i betyg

Hoho, vilken snygg ruta vi fick till, betyg 10

Nu kom det jag fasat för.... Upplägget av elitprogramet var identiskt med gårdagens och jag kunde redan innan tala om att Fajta gärna ville gå höger som igår. Givetvis hade jag dragit vänster apport.... Riktigt snygga dirrigeringar fick jag visat upp. Dessvärre lite väl många och betyg 0 kom som ett brev på posten....

Fin-fin metall hopp med betyg 10

Vittringen gör hon väldigt snyggt. Jag var helt övertygad om att hon kommit med rätt pinne, för denna avvek i färgen. Men det visar sig att hon varit lite väl snabb och antagligen tagit vittring i luften från den brevid.... Betyg 0, men det kändes ändå bra!

I fjärren är hon åter okncentrerad och retar sig på något inbillat flygfä vid sidan. Ett par extra kommando och betyget blev 6

Vi slutade på 237 poäng och en 4:de placering



Sen var det dags för final.

Första momentet var fritt följ med ett ställande i halten och ett läggande. Tränar Fajta på detta innan vi ska gå in, men glömmer helt av det inne på plan och låter Fajta sätta sig ner precis som vanligt innan jag kommer på mitt misstag.... Deta var väl antagligen det som kostade mig segern....

Sen en rakt inkallning med sittande utgångställning - supersnabb!!

Klass 1 apporteringen fixar hon utan problem

Och sist en "inkallning på 25 meter över ett hopp" som Fajta också gör helt föredömligt.

Slutar som 4:a och är iallafall löjligt nöjd över hennes fria följ som verkligen var riktigt, riktigt fint!

Kommentarer
Postat av: fantasticdog

Fina poäng! Det där med uthålligheten jobbar vi också på. Inte helt lätt.

2012-07-10 @ 21:03:58
URL: http://fantasticdog.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0