Nya bekantskaper

I dag hade vi första riktiga träningspasset med nya kursen. Oj, vad roligt det är att träffa nya hundar och förare. Ingen är den andre lik och allt måste analyseras och funderas över. Hur fungerar denna människan och denna hunden? Hur ska jag som instruktör förmedla den glädje till hundträning som jag själv känner? Hur ska vi få dessa två individer att hitta varandra i en perfekt konstilation? Spännande!!!

Jag fokuserade idag på "nybörjarna" i gruppen. de andra har vi haft förr på kurs och Josse sparkade igång dem direkt med nya övningar.

Nybörjarna fick fokusera på kontakt och lek. Konstigt att så mycket folk har problem med leken? För mig är det den självklaraste saken i världen att jag kan leka med min hund. Men så är det inte för alla. Ännu värre tycker jag det är när man hör att det är uppfödare som sagt till sina valpköpare att man inte får leka med sin hund!!! Herre gud vilket tråkigt liv!!!
Men iallafall, tre stycken relativt unga hundar fick ikväll en första inblick i "livet med matte". Och det tog hårt! Inte mycket ork kvar till andra repetitionen och leken. Men jag hoppas att alla fick med sig en liten packning hem. Svåraste nöten är klart de två som notoriskt vägrade att leka. Den ena hunden har visst lekt lite hemma, men den andra är detta något helt nytt för. Pojken i familjen fick största lek ansvaret och jag hoppas att det löser sig en liten bit till nästa vecka. Annars blir det klart en ny utmaning för oss som instruktörer att dels hitta ett leksätt som fungerar och att under tiden jobba enbart med godis. Klart att det fungerar...men kampen och leken är så bra!!

Innan alla kom så körde jag och Josse ett snabbt pass med våra vovvar. josse som för övrigt är världens bästa uppfödare som beställer tid för vaccinering av min lilla valp, kommer och hämtar henne för att jag jobbar och får skäll av veterinärerna för att hon har för stort fästinghalsband på sig. Och som tack för detta får hon torka spya i halva bilen.

Fajta fick svält diet i går kväll och idag vankades det ölkorv som belöning. Fungerade faktiskt ganska bra... Inte toppen hundra, men iallafall betydligt bättre än allt annat konstigt vi testat. Sen om det beror på korven eller svälten ska jag låta vara osagt. ....

Hon fick bara snabbt köra lite ff, dum-ruta, en inkallning, fjärren och en vittring. Vittringen var hel kokko och jag får nog gå tillbaka till att gömma igen. har varit lite slarvig med det ett tag, sen jag fick beröm för bra beteende av Andreas sist vi tränade.... Känner att hon känns lite bättre i ryggen, men har fortfarande sneda sättanden och taskiga vänster (som gör att jag faller in med en hemsk AXEL!!!)


I morgon kör jag träningstävling inne på klubben. Har inte riktigt bestämt hur mycket och hur jag ska göra allt. Tror nog att dagsformen får avgöra! Jag har ju aldrig kört ett helt elitprogram innan och inte blivit kommenderad och av någon främmande som har lagt upp programmet heller för den delen, Så vi tar det som det kommer. Inga som helst förväntningar utan vill bara ha bra attityd och en trevlig kväll.... (och att allt ska fungera perfekt såklart....)

Kommentarer
Postat av: christel Blennerup

Halloj..nu vankas det lite tävlingar för min del..känns lite stressigt om jag ska vara ärlig. Jobba inom vården och träna hund och köra privat ekipage är ganska tungt!! Men jag kör på..nu ska vi ut och ha skoj :-)jag håller på att jaga markägare till får..hoppas jag får napp någon dag. vi ses snart hoppas jag..och ha nu skoj på tränings tävlingen..see u

2008-04-28 @ 23:25:17
URL: http://www.freewebs.com/xaxxa/
Postat av: Smulan

God morgon.
Inte leka med sina hund???? Trodde det var omöjligt att låta bli men vad vet jag...

Tror verkligen du behöver in till klubben och få liiite av tävlings känslan tillbaka, sen spelar det ju ingen roll hur det går rent praktiskt. Du har en halvskadad päls med dåligt motiverad matte som går lite i sorg....INTE BRA med dålig energi så in där och få upp suget igen och du ska se att Fajta kommer "tillbaka" hon med. Och våga inte vara petig, ni ska BARA ha kul i väntan på att hon blir bra.

Ha en skön dag

( tror väl att man kör ut post med den lilla gila bilen)

2008-04-29 @ 07:58:56
Postat av: josse

japp imorgon onsdag är det... men det ordnar sig.. bara jag får låna din GPS???? snääääääääääääääääälla!!

2008-04-29 @ 08:14:21
URL: http://www.busyborder.se
Postat av: Maggan & CO

Hej hopp! Ja, nåde er om ni inte går in och röstar på Trubbel varje dag om han går vidare till final sen. Be för att vi slås ut redan den 7:e. ;)
Jag ska försöka se debuten som träningstävling jag med, vi känner oss inte alls stabila... håller på och förbereder mig mentalt för att enbart satsa på kul på plan, jag har lätt att låsa mig på perfektion... :/
Vad kul med nya kursare, så vansinnigt roligt att se dem utvecklas. Ni får vara inovativa med lekarna till de "lekfattiga" voffarna. ;) Snörtennisboll där man skär en skåra i bollen och "nyper" fast en frolic kanske..?

PS Idag har jag inte misshandlat hundarna en endaste gång. *gör ett streck på väggen* DS

2008-04-29 @ 23:11:22
URL: http://hem.bredband.net/magix

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0