Hundlig dag

Tack Josse för att du alltid har så bra ideer!!! En hundlig dag!!

Klockan 13 möttes vi på klubben för lydnadsträning. Super amitiösa med plastband och allt!

Fajta känns verkligen pågång i friaföljet igen och det gick faktiskt att jobba lite smådetaljer idag.  Rutan fick sig en rejäl omgång. Fick några bra tips av Hanna i helgen som jag ska jobba lite med. Framförallt belöningsriktning och aktivitet i start och utgång känns som det är något som kommer att fungera. Denna gången hade fajta inte alls ont av plastbanden, men däremot ett gäng stora koner som stod staplade en bit från rutan. Jag får nog inse att vi inte kommer att knäcka rutan-problemet innan nästa tävling, men sen kan man ju ibland ha lite tur också...

Sen var det apportering som gick bra. Men i och med den höjning i aktivitet vi fått så har jag igen fått morr och pip vid gripande och avlämnandet..... Både dirigering och hopp-apport gick bra. Ruggigt snygga kast av mig också :)

Dumrutan gick väldigt bra. Lite tapp i svängarna men inte så illa så det borde bli nerdrag.

Fjärren var ett kapitel för sig idag. Hon har tydligen glömt vad stå betyder och ställer sig bara på handtecken.... surt... får jobba mer med detta ett tag. Jag vill kunna köra fjärren med enbart hand parallellt med enbart röst.

Bita var med för att miljöträna och sluta vara åksjuk. Åksjukan gick det väl sådär med, miljöträningen var väl heller ingen höjdare. Hon skällde ut en schäfervalp efter noter. Undra vad det är med schäfrar egentligen? Fajta avskyr dem också.

Sen åkte vi och käka efter att ha rastat alla 6 hundarna en sväng. Och efter det var det dags för vallning.

Jag hade fått äran att valla med Fajta idag. Något hon tycker är väldigt märkligt. Hon litar inte på mig för fem öre.  Hon tror att jag är nån usel hundförare som bara kan eka med pinnar och peta in korv i munnen på henne, sånt där viktigt som vallning är nog bäst att hon fixar själv. Men det gick ganska bra iallafall. jag fick iallafall in fåren i en fålla som tydligen skulle vara väldigt svårt. iallafall om man kollade på de som tränade innan.

Bita fick springa ett par varv runt fållan och jag visste faktiskt inte om det fortfarande var Bita eller om någon släppt ut Busy!! Snacka om att vara sin mor upp idagen. Exakt samma uttryck och stil!! Häftigt alltså! har jag tur så lägger kanske Josse ut en film på underverket!

Sen fick jag kaffe av Josse och Anna som också var där fick se vår träningsbakgrund på film. Snacka om komedi!!! Skulle sälja fulla hus på vilken bio som helst!!!

När jag kom hem hade vi återigen lösa lamm..... Chrille är duktig som går i ösregn och lagar staket!! Nu ska dom förhoppningsvis hålla sig inne tills vi får tag på ett aggregat. Nya hagen är så gott som färdigstängslad. Pyttelite kvar!

Nu är det tv-time!



Kommentarer
Postat av: josse

Ja men har man en bra hund så har man :P Film kommer den dagen jag hinner/orkar!! Kanske kanske om det regnar imorgon kväll!!



Tar du med kameran imorgon? hade varit kul!

2008-06-22 @ 23:13:10
URL: http://www.busyborder.se
Postat av: Smulan

Skönt med en hundig dag...

Själv är jag nockad med spräckt käke (käns så)

Skulle fånga Linus i vattenrutchbanan och han kör ihop fötterna lagom när jag skulle fånga han....ont,osnyggt och bästa bantningmetoden kan jag säga...men skoj hade vi och JAG har inte gnällt 1 gång.

2008-06-23 @ 14:21:03
Postat av: Mariana

Så underbart med en hel hunddag. Ska införa det på mitt schema oxå ;) Har du sett listan på tävlanden i midnattsbocken? Anders och Tellus ska tävla tyckte det var roligt att se dem på listan :) Och jag har en bra placering oxå om det nu är så att den listan stämmer. Gillar inte att vänta för då blir man mera nervös. Bäst att gå ut bland de första, så är det snabbt avklarat så kan jag njuta sen o kolla på alla andra bland annat dig ;) hehe..

2008-06-23 @ 15:03:40
Postat av: christel

Hej. najs att läsa att bc skäller på schäfer..brukar vara att (vi) schäfrar får höra att våra schäfrar piper som marsvin och skäller på allt och alla!! :D

thanx för idag..glöm ej skicka foto när du har tid att andas framför datan..nu ska jag in till stan och fika med frida..

see u

2008-06-23 @ 16:37:16
Postat av: Smulan

Mmmm, visst offrar man sig.

Tackar för kaffet...tar ett sugrör så går det nog :-)....Varför just jag??? Nu när jag verkligen behöver truten ;-)

2008-06-23 @ 18:17:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0