För alla måste va´perfekta


"Ursäkta
Hur ska denna tiden räcka?
Hur ska jag hinna med min vecka?
För alla måste va' perfekta"


Så sjöng Fronda i Melodifestivalen.


Men måste allt alltid vara perfekt? Jag funderar ofta över detta när jag tränar, och har även fått lite frågor kring detta.


Perfekt betyder bästa i sitt slag och fulländad enligt en av alla våra ordlistor.


Perfekt är ett begrepp som hela tiden förändras inom min träning. Det som är perfekt idag behöver inte vara samma perfekta som i går eller i morgon. Jag sätter hela tiden olika krav och olika detaljer i fokus.


Jag tänkte förklara lite hur jag tänker.


För mig är det viktigaste i hundträningen att min hund försöker. Försöker min hund utföra saker så är det mer perfekt än att det den utför blir perfekt i sig.


Ett exempel är fjärren. Jag vill att min hund rör sig omedelbart ett kommando kommer. Det är perfekt för mig. En hund som ligger kvar och fryser är inget jag önskar. Om vi nu säger att min hund ställer sig fast jag bett den om att sätta sig. Då har vi andra saker att jobba med. Ord-förståelse tex. Men för mig är det perfekt när hunden är uppmärksam på att jag vill att den på något sätt ska byta position. I alla fall idag... Ett par träningstillfällen senare, när jag jobbat med ord-förståelsen kanske det inte längre är perfekt att den ställer sig på mitt "sitt" kommando. Då kanske jag snarare föredrar att den ligger en extra sekund för att verkligen lyssna och ta till sig det jag bett den att göra.


Det samma gäller tex. rutan-träningen. Så länge min hund försöker på snabbaste sätt och med kortast möjliga väg att ta sig till rutan efter min dirigering så är jag nöjd. Hamnar en tass eller två utanför, så är det något helt annat vi får träna där. Dvs. min ruta är inte perfekt, men jag belönar gladeligen ändå.


De träningspass jag kan åka hem från med ett stort leende på läpparna betyder mycket mer för mig, min hund och vår framtid, än de passen där man strävar efter perfektionism i varje detalj.


Stressen och pressen över det perfeka är både hindrande och skrämmande. Vi måste vara färdiga med momentet innan nästa helg när vi ska ut och tävla!!! Eller så säger man för sig själv att "det spelar ingen roll, vi tar denna tävling som en träning". Men visst sjutton spelar det roll!! Vi lägger mängder av tid och pengar i vårt hunderi. Detta vill vi på något sätt få tillbaka. Lydnadschampion, sm-splaceringar, landslagsplatser.. Det finns massor med drömmar och mål. Men det kanske inte spelar någon roll om allt är perfekt! Kanske letar vi efter känsla, samhörighet eller en fingervisning om att vi är på rätt väg, när vi tävlar. Men visst spelar det roll. Annars hade i alla fall inte jag slängt ut 150:- för varje start jag gör. Jag hade inte kuskat runt land och rike när bensinpriset är som högst och tränat eller tävlat. Jag hade inte lagt mängder av pengar på vattentäta kängor som är bekväma att gå i eller en jacka med smidiga leksaks- och godis fickor. Hade det inte spelat någon roll för mig så hade jag faktiskt hellre gått runt strandpromenaden med mina hundar.


Det är levande djur vi håller på med och ingen dag är den andra lik. Vi är olika, hunden är olika och situationerna är olika. Ingen träning eller tävling är den andra lik. Både inre och yttre omständigheter påverkar oss och våra hundar. Är du perfekt varje dag eller känner du kanske som Fronda när du vaknar på tävlingsmorgonen?


" När du möter nå'n som slänger en kommentar ja
Och du blir förbannad men du ler och spelar asglad
Måndag till måndag, lever som Fronda
Då vill du inte va' kvar
När de ringer och väcker dig och du spelade startklar
Men de håller tummarna för det ska bli en bra dag
Städa, jobba, koppla av och allt ska ske idag"


Just det! Vi är inte perfekta. Alla har vi dagar som är bättre eller sämre, precis som våra hundar och vår omgivning. Därför ser jag det som en fördel att inte sträva för mycket efter perfektionen. Lär istället våra hundar att "-Hoppsan, det blev lite tokigt, men det gör inget. Vi jobbar vidare ändå". Annars är det inte så himla kul när du står där på den perfekta tävlingsdagen. Solen lyser och det är precis lagom varmt och vindstilla. Du känner dig lugn och hunden känns kanonbra och ni är välförberedda inför denna start. Det finns inget som stör och inget som hindrar er från den åtråvärda titeln. Men även då så är inte allt perfekt, för kanske har ni aldrig tidigare mött sådana förhållanden (störningsträning i all ära) och det skiter sig.... Lättare att tackla om nu inte allt måste vara så förbaskat bra och perfekt hela tiden!


Sen är det klart att jag vill få en helhet som är så, om möjligt, perfekt det bara går. Men den dagen kommer.... Vi har tid att finna säkerhet och rutiner istället för perfektionism... Och framför allt så ska vi ha kul!!


Eller som Fronda säger:


"Så jag har nästan inga krav
Så borde hela livet va'
Ingen mår så bra som jag"


Kanske jag skulle gå ut och träna lite hund istället för att sitta och analysera schlager texter.....


Kommentarer
Postat av: Mariana

Jag gillar din analysering..den var väldigt intressant att läsa..inte bara jag som grubblar o analyserar..känns skönt.

2008-10-27 @ 17:32:59
URL: http://maxdenstore.blogspot.com
Postat av: Camilla

Jaa! En djupingblogg! Jag, teoretikern, jublar. KUl att få ta del av lite hundtankar i nedtecknad form också!

2008-10-27 @ 21:05:00
URL: http://www.freewebs.com/rastahunden/
Postat av: christel

Perfekt. ja vad e det? det kan man fundera på! :-)

kommer gärna nästa vecka igen och visar upp alla mina nollor med Doxa i kl 3..ha ha ha :D , jag ska kolla över mitt schema imorrn vilka dagar jag är ledig..vet att jag har iallafall 2 hela lediga dagar nästa vecka..gött!!!

see u

2008-10-27 @ 22:24:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0