Som jag trodde..

Tack alla underbara för era fina ord och grattisar efter helgens tvling....

Men det ingen mer ingående rapport från Malmö. Däremot så tänkte jag göra lite instick från tävlingen när jag nu skriver om gårdagens träning.

Klubben har nu äntligen hyrt ett ridhus. Det är där jag tränat de senaste tre veckorna. Dvs en gång i veckan.... Kanske inte bästa uppladdningen för en stor internationell tävling.... Det är många ekipage i ridhuset, så man får snika sig fram mellan massa hundar och förare. Rutan skickar man till utan att se den och med riska för att en schäfer eller två ska traska in på linjen precis i sänd ögonblicket. Kan det vara därför vi slarvat med ingången i rutan? Fajta missade ju den TVÅ gånger i helgen. Första rutan behövde jag dirrigera, men sen hörde hon inte mitt inkallningskommando pga av att stora högtalar anläggningen satte igång. Andra gången gick hon in från sidan, men för övrigt väldigt fin. Så igår fick Fajta köra lite placeringar i rutan och "fel-skick". Då skickar jag först henne från rätt håll från konen, sen jobbar jag på någon av "tvärkanterna" med att hons ka in mitt emellan konerna, för att sedan utgå från konen igen. Inga problem igår inte. Dock stannar hon lite kort, men det fanns inte plats att köra ut henne bakom.....

I Malmö hade vi ett väldigt fint fritt följ. Tror aldrig det känts så bra på tävling nån gång tidigare!!! Dock ett sakta sitt (klar förbättring, så att ta bort belöningen fungerar perfekt) och så ett stort missförstånd i ingången till sakta marsch. Fajta tog det för en vänster om och svängde in baken och blev lite fladdrig. Så i går så började jag lära in sakta kommando istället för fot i den växlingen. Två repetitioner, sen var hon skit duktig! Parerade med bakbenen, precis som jag vill! Tack Josse för superkollen!!!

Hörnfobin i dumrutan var tillbaka i Malmö. Vi tappade en hel del i svängarna och det är synd när vi har så ruggigt bra förflyttningar..... Så även den fick en omgång i går. Ett par varv sen var den fina kontakten tillbaka och konor och hörnen ett minne blott!

En snabb fjärr blev det med. Nu gjorde hon en, under omständigheterna, bra fjärr i Malmö. Rätt tanke, men för rörigt just då och en mental trötthet efter att få göra om moment under tävling. Så jag är stolt över hur hon försökte, men det kan helt klart tålas att träna lite mer på! Hon är iallafall väldigt fin i fjärren på träning också. Fortfarande missförstår vi varandra iblan i den "nya" skiftena" Men herre jesus... Rom byggdes ju inte på en dag!

Så det var Fajta det!

Bita fick komma ut en sväng, men det var lite väl rörigt för hennes del. Alldeles för mycket läskigt för att träningen skulle blir bra. I stället satte jag lite krav på henne i form av skit i de andra! Svårt när det både apporteras (ÄLSKAR!!!!) och körs rutor (ÄLSKAR OCKSÅ!!) till höger och vänster. Ännu värre blir det ju när hundarna brevid struntade i sina apporter eller släppte dem på vägen!!! De kan ju inte vara kloka tänkte Bita!!! Hon löste det iallafall ok, och var helt slut när vi kom hem!

Nu har gräset börjat komma fram i trädgården, på träningsplanen och i fårhagen så ligger den fortfarande som ett vitt täcke.... MEN SNART!!!!

Kommentarer
Postat av: Camilla o gänget

Det är roligt att läsa hur du resonerar och hur du gör när du tränar. Resultaten väntar ju ine på sig, så något rätt måste du ju göra! :-D



Ses på måndag!

2010-03-24 @ 08:40:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0