Vet inte om jag gillar katten längre

Sen i tisdags har jag plockat ut 2 döda möss ur Bitas stenhårda käftar. Smilla fick hjälpa mig en gång eftersom hon hade vantar och fick helt enkelt ta musen i svansen som hängde ut ur munnen.

Idag smaskade Fajta glatt i sig en död mus även hon.

Det är givetvis gentlemannen Pysen som kommer hem med dessa små delikata mumsbitar.

Idag tog det priset när jag hade stått inne och hulkat över blodpudding som skurits i bitar och bakats i ugnen så det nu luktar....jag vet inte vad...inte gott iallafall, i hela huset. Vi går ut och Pysen kommer lyckligt springande med något hängande i munnen.

Givetvis säger jag till honom att han är jätte duktig......då upptäcker jag att musen fortfarande lever och skriker förtvivlat. Wow! Spännande säger Kiva och fajta som rusar dit. Fajta får in musen i munnen och får panik när den springer runt i käften på henne, varpå hon spottar ut den till Bita som tycker det här är det häftigaste som hänt i hennes 8 veckor gamla liv. Jag skickar Smilla till att hämta valpen och flyr själv till baksidan medan Pysen lite förnärmad tar sitt byte och ska ge sig in under altanen. Men enligt Smilla tappar han musen som springer iväg....

efter en stund på baksidan tror jag naivt nog att faran är över och ska gå in med hundarna. Då sitter Pysen belåtet och slår den lilla musen som skriker förtvivlat...... In kom vi iallafall....

En halvtimme senare kommer Chrille hem på snabb visit så jag ber honom sätta ut lilla valpen så hon får kissa på gräsmattan. Han öppnar snart dörren och säger att han inte hinner vänta längre utan jag får masa mig ut själv.

-Konstigt....hon brukar kissa så fort man släpper ner henne på gräsmattan, tänker jag och knör ner fötterna i träskoran och går ut.

Ute möts jag av ett skrikande litet pip. MUSEN ÄR FORTFARANDE INTE DÖD!!! Pysen leker och leker och Bita kolla på med STOOORA ögon.


Kan väl tillägga att jag är LIVRÄDD för möss!!!!!! Avskyr dom!!!!!!! Äckligt!!!!!! Det var därför vi skaffade katt! För att bli av med dom, inte att få dom hemburna som på fat!!!


Kommentarer
Postat av: Smulan

Kan se hela bilden framför mig...förlåt gumman att jag kvider av skratt.

Du skaffade Pysen för att han skulle ta dom, nu när han tar dom så skriker du...när du skriker så tycker hundarna att du behöver hjälp och då måste ju även lilla Bita jaga råtta...
Gumman, samtidigt som jag lider med dig så tycker jag att det liiiiiiiiiiiiite kul, kommer och hjälper dig.

2008-04-05 @ 08:05:29
Postat av: Caroline o. Lukas

Tycker det låter riktigt läskigt, då jag också är livrädd för möss... :/
Men kan tänka mig att Bita tyckte det var väldigt intressant :)

2008-04-05 @ 08:15:15
URL: http://web.telia.com/~u52217055
Postat av: pippi

Duktig Pysen som tar möss. hihi kan se bilden framför mig : en röd stolt kisse, ett gäng nyfikna borders runt, en matte med äcklad min och en liten Smilla som med vante får bära ut musen.

Kul med Bita. Ska bli kul att följa hennes framsteg som jag gjort med Fajta.
Själv tycker jag väntan är evighetslång. Det är ju några veckor kvar innan Tea är färdig för flytt.

Nu ska jag ner och dekorera tårtan till Sarahs kalas.

Ha det bra i solen!


/pippilotta..

2008-04-05 @ 11:30:32
Postat av: christel Blennerup

Halloj. ha ha ha..ja du..vilda möss är inte mina favvis djur precis..Men jag har haft takråttor(tama) och dansmöss. gulliga. Men vilda?! not!!fyy fan. :D, vet precis hur det känns att "bära"ut döda möss!!
idag fick jag tränat rapport iallafall så jag blev mindre frustrerad. jag vill ju träna varje dag allt helst..spår,lydnad,vall,rapport.o.s.v :-)men man måste ju ha ett liv oxå..he he! zammy e ganska kass i sitt ben. Blir antagligen zammys sista sm i år. sedan blir han väl en glad pensionär hoppas jag. kelgris är han iallafall!:-) hoppas vi ses snart..Mac prinsen saknar er och fåren ./kramis

2008-04-05 @ 18:25:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0