Varför blir man pigg av kaffe?

KaffeKaffe

I kaffe finns ett ämne som heter koffein.
Koffein är ett uppiggande och hjärnstimulerande ämne som finns naturligt i kaffe och te och som tillsats i t ex Coca-Cola.
Forskare har försökt hitta hur koffeinet fungerar, vad det egentligen är som gör att man håller sig vaken efter intag. Man har hittat att effekten förmodligen uppstår eftersom koffeinet binder ett ämne i hjärnan som reglerar sömnen och därmed blockerar sömnimpulser. Många dricker kaffe just för koffeinets skull, för att vakna till liv på morgonen, hålla sig vaken under eftermiddagen, eller för att deras kroppar vant sig så vid koffeinet att de inte riktigt fungerar som normalt utan det. Koffein är alltså beroendeframkallande och kan orsaka abstinensbesvär såsom huvudvärk, irritation och trötthet.

För att få ut det bästa ur koffeinets egenskaper så bör man dricka små mängder kaffe utspritt under dagen, på så sätt undviker man för höga doser som gör att man går upp för mycket i varv och sedan får en så kallad baksmälla och blir extra tung och trött när koffeinhalten i kroppen går ner igen.

Får man i sig för höga doser koffein kan man dessutom inte jobba effektivt längre, hjärnan går på högvarv men tankarna är inte organiserade eller fokuserade och man känner sig mest stressad och tankspridd, utan förmåga att varva ner.

Idag finns det de som väljer att dricka koffeinfritt kaffe, det kan vara ett bra alternativ för personer som inte tål koffein så bra, kanske blir de darriga, svettiga och får svårt att sitta still eller problem att sova.

Källa: Kaffefakta.se

Kommentarer
Postat av: Smulan

Ehhh???

Måste nog sakna det där ämnet som binds upp tror jag!?!

Jag får inga effekter av kaffet..bara en vana trogen för i morse fick jag inte mitt kaffe på en gång och jag var då inte ett dugg tjurig...eller så berodde det på att jag sov borta???



Kul att höra att ni haft det trevligt i DK...man behöver komma bort ett tag ibland.



Kram

2008-08-17 @ 23:58:20
Postat av: christel

ja du, här är en brud som kan gå och lägga sig och somna som en stock efter att bölat i sig en kanna kaffe..så tala om att jag är torsk på kaffe :D

see ya

2008-08-18 @ 11:58:43
URL: http://www.freewebs.com/xaxxa/
Postat av: christel

ja du, här är en brud som kan gå och lägga sig och somna som en stock efter att bölat i sig en kanna kaffe..så tala om att jag är torsk på kaffe :D

see ya

2008-08-18 @ 12:00:28
URL: http://www.freewebs.com/xaxxa/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0