Herr Grå

Jag har som sagt fått hem en hund på träning ett par dagar. En grå liten herre som gjort stort intryck på mig under tidigare möten. Han har dock varit lite för stor för sin egen kostym i vissa lägen och nu fick jag chansen att hjälpa matte att leta reda lite i det lilla huvudet! Tack för förtroendet!!

Han har redan hunnit få tre träningspass sen han kom i går eftermiddag. Dessvärre har vi inte kommit så långt som jag hoppats eller trott.... Han har nämnligen, och det ser jag som positivt, visat sitt rätta jag. under den raggiga ytan gömmer sig en försiktig liten pojk. Utan matte i snöret så är faktiskt världen ganska så stor och med mig som enda trygghet så har han verkligen tytt sig till mig och vågar visa sina svagheter. Detta är, som sagt, väldigt positivt, men träningsmässigt betyder det att jag fått lägga om min plan ganska rejält.

Första passet blev ett rent...vad ska jag säga...testa av varandra pass. Lite lek och test av olika godis och leksaker. han har stora brister i både mat och föremålsintresse som jag kommer att jobba väldigt mycket med. Men vi lyckades iallafall ta sönder medhavda kaninen, så kamp finns där....

Andra passet var efter mörkrets ingång och då fick jag super kontakt och följsamhet och vi körde ren motivation.

I morse klockan 7 var det dags igen. Han hade mycket att kolla av och fick ett par rejäla åthyvlingar för bristande intresse och jag fick en hel del frågor av honom. Precis som jag vill, men han blev lite väl låg och jag har inte lust att fjäska med honom. Jag vill öppna upp huvudet och göra honom mottaglig för mig och inte för omgivningen. Och givetvis så kom Pysen och hjälpte till att störa också.  Han fick iallafall träna ingångar, kontakt, följsamhet, inkallning och ligg. Nu ska han få vila under dagen och i kväll kör jag honom antagligen sent hemma eller också får han följa med in till klubben. Jag har inte riktigt bestämt hur jag ska göra där. Busy löper och borde egentligen vara en väldigt bra störning, men frågan är om han verkligen är mogen för det just nu? Nja... jag får fundera lite.....



Men fler hundar fick träna igår. Fajta fick två pass vallning, ett med Smilla och ett med Chrille. Chrille har börjat köra lite delningar och det går väl så där. Han ska nog låta någon som kan kolla lite mer och ge honom tips "in real life", annars kommer dom nog att få problem. mig lyssnar han ju aldrig på när det gäller hund träning. Det blev extra tydligt när han tog in Bita för lite lek runt fållan. Chrille började genast med "avancerade" övningar och jag försökte påpeka vad han gjorde fel, men oj vad sur han blev.... gav mig pinnen och bad mig göra det själv. Nemas problemas!! Ett par riktigt bra varv runt fållan belv det. Den lilla svarta är GRYM!!!

Men innan dess så hade hon fått träna lite på planen. inte lätt när syrran jagar får precis brevid. Men det fungerade! Sitt, ligg och kvar övningar blev det. En inkallning fick vi också till!

Nu ska jag ta en kopp kaffe innan dagen börjar!

Kommentarer
Postat av: Anonym

vad duktig du är påatt träna...

2008-07-29 @ 10:23:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0