Kaffe fakta

Coffée är då godt

1) för dem, som finna sig illa disponerade efter starcka drycker dagen för-ut intagne. 

2) för dem som äro däste af en stark middags måltid. 

3) för dem, som hafva god föda, men intet arbete, hwar-af de äljest blifwa  tunge i kroppen; ty det giör en munter, och en sömnig hierna wakande. 

4) för dem, som plågas av migraine eller wärk i halfwa hufwudet, hwilken på wissa tider igenkommer. 

5) för dem som plågas af matskar. 

6) för Fruentimmer, som intet hafwa sin ordinaire räkning. 

7) för dem som äro för mycket feta och corpulente, och åstunda blifwa magre. 

8) Uti et slags colique, som kallas cardialgie, eller Dal-karlarnes Bälu, är et par tassar Coffée utan såcker hastigt druckne offta et promt medicament. 


Carl von Linné: Anmärkningar om Coffé (1747 års almanacka)


Kommentarer
Postat av: Smulan

Japp kaffe är gott.

Ställer en kopp bland pelargonerna på altanen åt dig.



Ha en skön fredag

2008-05-30 @ 07:46:29
Postat av: josse

Du är sjuk...

2008-05-30 @ 08:16:36
URL: http://www.busyborder.se
Postat av: Smulan

Jaha...du var liksom tvungen att spä på min längtan till havet :-(

Altan och kaffekopp har jag och istället för hund och katt har jag mina grannar att se på...de ligger ocksåi skuggan och gnager på ben :-)



Länken till ditt inre... http://se.41q.com/



Ha en skön dag i Götet

2008-05-31 @ 12:43:53
Postat av: Jeanette

Tar lite kaffe & sätter mig till rätta & läser dagens blogg..



Kram!

2008-05-31 @ 23:03:47
URL: http://colaco.sida.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0