Köksträning

Efter att ha röjt på kontoret och bråkat med datorn halva dagen och Smilla somnat så tog jag tag i hundarna.

Köksträning passar utmärkt när jag vet att mina träningskompisar kämpat i regnet inne på klubben i kväll!


Bita fick börja med det enda hon kan - ingångar. Hon gör dom med hela hjärtat och kroppen och hon är så himla rolig när hon kastar runt hela kroppen som hon har noll kontroll över!! Något yttepytte steg fick vi också till. Funderar på att börja slipa lite på vändningarna.... Hon fick göra lite ligg - sitt - stå på babystadie också. Sen kom det viktigaste med hennes träning - att ligga och vänta när Fajta tränade. Och det är svårt, grymt svårt. Speciellt när Fajta får göra roliga saker, som jaga godis i mina händer till exempel. Men hon skötte sig förvånansvärt bra och blängde mest surt på mig och stora syster som fick göra roliga saker!!

Fajta fick också en omgång med "frivilliga" ingångar med sug. Grundövningar som vi gör alldeles för sällan. Eftersom utrymmet i köket är väldigt begränsat så passar den typen av övningar perfekt. Hon fick göra lite "tyst" fritt följ med vändningar och steg förflyttningar. jag behöver plocka bort massor med tävlingstänk hela tiden och jobba mycket med attityd och vilja istället. En snabbis av fjärrförflyttningar med fokus på fart och stadga blev det också innan vi började med ett "trick":

Jag har aldrig lärt några av mina hundar trick! Jag har varken intresset, fantasin eller tiden. Men nu har jag bestämt mig för att köra några "alternativa" övningar med Fajta. Små enkla saker mest för att plocka bort tävlingen ur vår träning och fokusera på annat.

Sen fick Bita komma och göra några snabba ingångar som belöning för sitt tålamod! Träning är bästa belöningen!! Härligt!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0