Hur ska detta gå?

Att sammanfatta denna helgen på ett bra och rättvist sätt, det går inte.

Först så måste jag ju säga att jag är väldigt stolt över att till höra Varbergs Brukshundklubb. En klubb som varje år satsar på sina ekipage, stora som små, nybörjare eller elit, med ett läger av absolut toppklass. Suveränt boende, med hundrum, ruggigt god mat och ett fullsmäckat frukostbord som skulle göra vilket hotell som helst gröna av avund. Och framför allt - instruktörer av världsklass!

I år hade jag förmånen att lära känna Berit och Lars Åke Sjöberg. Ett par som framgångsrikt tävlar lydnad med sina border Collie. Vill du ha mer fakta om dem så gå in på http://www.bchundsport.com/. Dessa två människor var något av de mest inspirerande och givmilda människor jag träffat. De delade med sig av sig själva, sin kunskap, sin erfarenhet, sina fel och sina styrkor. De berättade om vad de själva upplevt svårt, vad de själva upplevt lätt, hur de såg på hundträning, inte bara tävlingsmässigt, utan också i vardagen. Och allt- med ett stort leende och med ögon som gnistrade och smittade av glädje och entusiasm.

Deras träningsätt har i det stora hela, samma grundstenar som den "metod" jag använder mig av idag. Men med andra vinklar, andra vägar och en annan ... kanske jag kan kalla det attityd. På ett sätt skulle jag vilja säga att de tar träningen och tävlingen med en klackspark, men man måste ha varit med för att förstå detta uttrycket. Men Berit jobbar mycket med vilja, förtroende och tillit. Att vissa saker inte behöver vara perfekt idag, för det kommer det att bli imorgon.    Hmmm... svårt att förklara! För perfektionist, det var hon verkligen!

Jag fick iallafall ut väldigt mycket av helgen. I varenda moment har vi nu minst en ny tanke. Inget revoltionerande på något sätt, och det var skönt. Det är tråkigt att ha varit iväg och tränat och få höra att här har du tänkt helt fel. (Jag tror för övrigt att ordet fel inte förekom en ända gång på hela helgen.) Men massor med nya tips och framför allt en känsla av att -Vi är faktiskt förbaskat bra på detta!! Berits glittrande ögon kommer att följa mig runt "gå-runt-rutan" länge, länge, länge. Mitt skit-jobbiga moment som jag drog ut på att visa in i det sista.... det är ju faktiskt så bra det kan bli... just nu!! Härlig känsla!! det känns som jag har otroligt mycket att ge helt plötsligt. Ge till min hund, allt de hon ger mig!

Och dessa två instruktörer de gav  verkligen allt. När vi på söndag eftermiddag satt och åt middag tillsammans det sista vi gjorde, så var Berit helt slut. Hon var helt tom och orkade knappt äta. Hon som för mindre än en timme hade stått ute på plan och värmt mitt hjärta. Hon hade inget kvar, hon hade gett allt!! Och det kändes! Vi fick verkligen allt! Allt hon kan, vet och känner... det har hon förmedlat denna helgen!!

Berit har varit rak och ärlig i allt hon sagt och gjort. Vi pratade en del om framtiden och jag kände mig väldigt stolt över det hon hade att säga om oss. Att vi kommer att utmärka oss! Och sen lite till som jag behåller för mig själv och min inre krets...

Extra roligt blir det att komma hem och det ligger ett mail i datorn. Berit, som egentligen skulle varit på landslagsuttagning denna helgen, men fick avstå för att de tackat ja till att hålla i detta läger. Hon hade kommit med i landslaget ändå!! GRATTIS!!!!

Riktigt roligt är det också att Fajta har imponerat stort i helgen och fått otroligt mycket beröm. Tillsammans med min underbara uppfödare har vi skapat en riktigt fantastiskt hund. Hon har lugnet och stabiliteten. Hon har arbetsviljan och energin. Hon har avknappar och påknappar. Och så är hon ju såklart världens bästaste hund också! Om ett par år....då hoppas jag att vi är riktigt farliga.....

Jag och Josse pratade i mun på varandra hela vägen hem. Vi var trötta, flamsiga, mätta och jäkligt träningssugna!! Synd att hundarna var så trötta, annars hade vi svängt inom Ullareds BK för att träna. För att få allt nytt in i vår träning, i vår vardag och förhoppningsvis i vår tävling! Men... vi höll oss till idag iallafall.

För nu ska här jäklar i mig tränas!!

Kommentarer
Postat av: Camilla

Men det VET ju jag redan, att ni blir fullkomligt livsfarliga snart. :-) Det är nog bara du som inte vågat uttala den tanken högt innan, alla andra kan ju se det. Fajta och du är ett topp-team, och ni kommer att kunna spöa brallorna av precis vem som helst! Njut bara!!



Nu kommer vi snart och gästar er igen, och då ser jag fram emot att få höra ALLT. Jag är verkligen nyfiken på Berit efter att ha sett hennes kalaslydnad "live" när hon vann SM förra året. Det var en grym uppvisning av henne och Nico. Det var vekligen en hund med lugn när det skulle vara lugn, och så explosivitet och precision när det vad dags för det. Imponerande.

2008-09-29 @ 11:03:07
URL: http://www.freewebs.com/rastahunden/
Postat av: Mariana

Jag bara måste lägga in en kommentar på detta inlägg du har skrivit...

Jag börja faktiskt rysa i hela kroppen när jag började läsa.

Sån känsla som du beskriver i detta inlägg, (om jag nu har förstått din känsla rätt) Så är det precis jag känner när jag har vart o tränat med er eller efter era kurstillfällen. Jag riktigt sprudlar av glädje och lättnad på nåt vis, för jag är alltid gladare efter jag tränat eller vart på kurs för er. Och tala inte om träningslusten!! Den blir alltid större efter varje tillfälle. Och som sagt det räcker att jag läser om din träning så blir jag sporrad till att träna med Max.

Jag har sagt förr och säger det igen, utan DIG och JOSSE hade jag inte kommit så här långt och kommer inte gå så mycket längre om inte ni finns med i bilden.För ni utvecklar mig och förhoppningsvis nån gång i framtiden kommer jag kunna klara det själv. Jag behöver inte kolla på idol för jag har redan hittat mina idoler!!!

Vill helt klart snart ha en kväll i badtunnan med er två o bara tjöta en massa hundträning och hundsnack och mycket mera!!



Bara lite komplimanger från en som avgudar er för det ni gör..Jag helt klart gillar er skarpt..fick bara lust att berätta det för er ännu en gång. Man ska faktiskt säga vad man tycker och känner och dessutom oftare ;)

2008-09-29 @ 18:52:36
URL: http://maxdenstore.blogspot.com
Postat av: Smulan

Skönt att helgen blev lyckad trots förkylningen.

Låter som om er kommande säsong kommer att grundas med så mycket gott på alla sätt och vis...

Ni kommer att bli livsfarliga ;-)



2008-09-30 @ 08:00:42
Postat av: Maggan & CO

ÅH, vad avis jag blir!!! Jag vill oxå gå kurs nu för dem! :D Såklart ni kommer bli farliga, annars hade jag väl inte smörat redan första gången jag stötte på er i 3:an! s Vad som än har sagts till er är ni MER än värda de orden.

Jalans vad roligt det var att läsa Marianas inlägg här oxå, blir så rackarns glad för er skull!

Jag har oxå gått och blivit idol minsann. skryter hejvilt Jodå, fast mitt fan är 13 år och har aldrig träffat mig, nog bara läst min blogg... jag kanske inte ens är hennes idol längre men jag är djupt tacksam för mitt första fan iaf. ;)

2008-10-04 @ 22:11:58
URL: http://hem.bredband.net/magix

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0