Hmmm... besviken?

Ja, jag är besviken. Det är inte kul att åka 100 mil på en helg och göra en dålig tävling! Men så är det ju med hunderiet.

Vi börjar från början!

Lördag morgon träffades jag och Marika i Kallebäck för att samåka. I Jönköping mötte vi upp Andreas och denna resans "Talang mamma"!

Vi hade följe mot Stockholm och hittade faktiskt till hotellet väldigt lätt!! Rummet var helt ok och Marika och Nellie fick stooora sängen och jag och Fajta den lilla smala. Jag minns minsann vem det var som bredde ut sig mest i Värnamo....

Sen drog vi iväg till klubben för lite träff och genrep. Där mötte Anna och Sofia upp, Carin hade kommite redan på fredagen! Även Lotta och Mona var på plats men de hade redan träna.

Lite rastning och sen lite kontakt övningar och några inkallningar, så var jag nöjd. Fajta kändes helt ok. Öppen, glad och laddad!

Tillbaka till hotellet där även Helena slutit upp och sen mat i resturangen. "Talang mamman" bjöd på fantastiska berättelser om sitt liv som bonde och jag skrattade så tårarna rann!

Efter maten gick vi upp på rummet och drack lite vin i sällskap av Andrea. Görel kom faktiskt inte till Stockholm utan vi fick hålla tillgodo med Bondkärringen!

Sova gick knappt. Jag som är van vid tystnaden här ute i obygden vaknade varje gång nån häftig grabb tryckte på gasen och slirade fram genom Stockholmsnatten

Sen upp i ottan och frulle, packning, rastning och sen till klubben igen.

Det var hela 18 st talanger på plats! Skitkul!! Lite synd var det att allt var uppdelat på tre planer. Eliten var uppdelad i två grupper och det var inte så att man kunde se mellan planerna. Därför missade jag en jäkla massa ekipage...

I vår grupp var det jag, Lena, Marika och Andrea. Sen hann jag se ett av klass 3 ekipagen och den enda 2:an i gruppen.

Började med sittande och plats och för en gång skull så klarade jag mig utan dk på uppsättandet. Detta trotts att vi hade startnummer 1 av 6, så hon hade legat ett tag. Full pott på bägge grupp momenten.

Snabb förberedelse och sen in för att köra. Fria följet började faktiskt väldigt bra. Nån tråkig sväng och lite vingligt i sakta marschen. Men sista sträckan var spikrak ca 30 meter och hr började hon flaxa rejält mot huvudet..... Betyg 9 (ojämn pos)

Gå-runt-rutan satt fint. hon börjar hitta mer och mer fokus även i hörnen, så det ska nog bli bra! Betyg 9,5 (ngt segt sätt)

inkallningen var sååååå såååååsig. Den senaste tidens träning har inte hittat in på tävlings planen ännu och hon verkade lite störd av något som skedde på parkeringen. Betyg 8,5 (dåligt tempo)

Sen ett fint konskick och dessvärre lite tajt väg till rutan, en extra dirigering för att få in henne och jag trodde hon var inne. I samma stund som jag la henne ner. så jag att frambenen hamnade framför konerna, linjen syntes inte på håll och stackars Andrea som fick in sin hund dirrigerade ut den... så rutan var nog svår att se för andra än mig också. Betyg 0....

Nu började hon verka ännu mer störd av något och konskicket till apporteringen var det sämsta hon någonsin gjort tror jag. Hon kom precis innanför ringen och stannade där på eget bevåg. Vinkeln till apporterna blev då tokigt så hon genade mot mitten, men jag dirrigerade om och fick ett riktigt fint upptag och bra tempo in, liiite tugg vid sidan. Betyg 8 (ngt tugg, går mot fel apport)

Hopp-apport var kalas Betyg 10

Sen.... ja sen vet i tusan vad som hände. jag ställer upp för vittringen och medan tl är på väg fram med pinnarna så vänder Fajta huvudet bakåt mot parkeringen flera gånger. jag fick nästan påkalla hennes uppmärksamhet för att få kontakt när jag stod där och höll pinnen. När jag sedan vänder mig så är hon totalt okoncentrerad och följer med runt. jag sätter henne igen och hon har fortfarande tankarna på något bakom henne. Så när jag sen sänder fram henne så springer hon ut utan minsta tanke på vad hon ska göra. hon springer fram till en spånhög och får sen syn på pinnarna. Travar dit och "jaha...kanske ska ta en pinne då". Tar fel och kommer in och släpper givetvis den framför mina fötter.... Hon hade nog ingen aning om vad som hände över huvudtaget.... Betyg 0

Sen fjärren som utgår från samma plats som vittingen. När jag vänder upp så ligger hon med öronen vinklade bakåt och tar mina kommandon hyfsat men är så ofokuserad att det blir slarv och till slut även ett dk på sista förflyttningen. Betyg 6 (missar en pos, ngt bakåt)

Så det slutade med poängen 217,5 och 3:pris och delad 3:dje plac. Trodde ett tag att jag skulle komma fyra och följa trenden med "startordning kontra placering" som började i Kungsbacka

Det gick inte jätte bra för mitt resesällskap. Marikas Nellie betedde sig så märkligt på plan att hon valde att bryta. Så det som vi hade hoppats skulle bli en enkel, gald och härlig resa hem, fylldes istället med besvikelser och trötthet....

Men vi hade det bra ändå! Jag är så otroligt glad för att ha fått vara delaktig i gruppen av dessa underbar människor. Alla talangerna på plats i Kista har verkligen betytt massor för mig!

I veckan kommer vi att få besked om vi direktkvalificerar oss till nästa omgång. jag tror det ser ganska kört ut för min del baserat på mina prestationer på talangtävlingarna. Men vi tar dagen som den kommer....

Gruppen av alla nya bekantskaper finns kvar och det är dom som betytt mest för mig under den här "talang-resan"


Nu får Fajta en lydnadsvila ett tag. Känns både bra och lite vemodigt. Jag fick en ordentlig genomgång av mitt program av nya deltagaren i ledningsgruppen Anders Sjöstrand och sånt blir man ju taggad av. känner för att slipa och vässa.... Men det har varit mycket annat kring mig och Fajta det senaste, och det ska bli skönt att släppa all den skiten för ett tag och vila tanken lite.... Få tillbaka lite självförtroende....


Kommentarer
Postat av: Susanne

Det där med koppelgång och BC är speciellt :-)! Man glömmer gärna det då de går så bra utan. Vila och träna "lilla syster" så ska du se att ni kommer igen så det ryker!



Kram från Ljungby

2009-08-24 @ 11:35:41
URL: http://welcome.to/puli
Postat av: Anna & Juni

Tack för grattiset! Kul att ses i helgen! Så himla trist att det inte kändes bra för er. Jag missade ju ert program men från vad jag sett av er så är jag säker på att ni får vara kvar. De går ju knappast på vilka poäng man fått under helgen. Alla kan ha sina dåliga dagar framförallt med unga hundar. Ni tävlade ju för sjutton SM i år och vi är grymt impade av er! stor kram

2009-08-24 @ 12:14:27
URL: http://www.annaronge.com
Postat av: Heléne & Mick

Vi mailar i veckan.

Jag såg ju inte hela ert program, men jag tycker Fajta hade en härlig attityd och att det på det hela taget så väldgit bra ut. Hur du kände är ju en annan sak, men det är ju inte alltid så att känsla och synintryck för utomstående är detsamma.

Kan inte tänka mig att ni åker ur - ni presterar ju nästan alltid högt och jämnt. Och dessutom är du en väldigt bra lagkamrat som spider energi omkring dig. Det är jag inte ensam om att tycka...



För övrigt är Smilla en riktig liten prinsessa. Ursöt! Och vart tiden tar vägen vet i tusan. Jag har en lång, blond drasut på 17, och en på 14. Dom gick nyss i overall och åkte trehjulig här på gården...

2009-08-24 @ 13:35:37
URL: http://web.mac.com/jackeoki
Postat av: Lena/Atlas

Tråkigt att det inte kändes bra på tävlingen, känner att jag inte riktigt hängt med i denna talanggrupp vilket också känns tråkigt för ni verkar ha fått så fin kontakt allihop. Jag har valt att satsa ännu lite till på Atlas för jag vet att han inte har så lång tid kvar när det gäller tävlingar och Viggo kommer att få sin tid när den dagen kommer, men jag önskar och hoppas att så många som möjligt får hänga kvar i talangruppen. Och tack för grattis!!

2009-08-24 @ 21:29:39
URL: http://web.telia.com/~u96901772/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0