Jösses, vad har jag gett mig in på?

I går fick Bita börja sitt liv som "mattes lydnadshund nummer 1".

Och nu straffar sig allt trams vi har hållt på med...lydnad på skoj.... smart Åsa....

Oj, så mycket skit vi har dragit på oss utan att "märka det".

Men nu börjar allvaret. Nu ska det vara noga, petigt och snyggt.  Fast Bita tyckte det ar helt ok, det också. Speciellt när Fajta stod och skrek bakom staketet igår kväll... hehe...

Fria följet börjar vi med grunderna. Fokus ligger på kontakt och position och endast några små pytte steg går vi. Under kvällens pass på klubben gick hon faktiskt riktigt fint! Hon hamnar gärna lite långt fram, så vi får stegra riktigt långsamt känner jag.

Ställandet i sig är grymme bra. Men lite vinglig i stadgan, så det får filas på. Sen kan det klart bli liiite rappare också!

Inkallningen tycker jag är riktigt fin! Förr så har hon sprungit som en dåre utan vett och sans. Men sen jag började lägga in ställanden så har hon faktiskt öppnat sig och springer fort, koncentrerat och balanserat. Idag var det en lite seg ingång, så det filades det på i det momentet.

Precis som Fajta så är hon ingen "ligg-hund". Som jag har kämpat med Fajtas lägganden....ojojoj.... Verkar som jag får samma nöt att knäcka på lilla Biten. Hon lägger sig väl hyfsat snabbt, men med usel teknik och gärna med en vridning på bak kroppen. Så i går fokuserade vi på att ligga rakt med kroppen och jag tror att läggandena kommer att bli snabbare ju säkrare och rakare hon blir i kroppen.

Hoppet går kalas fint! Kia diggade hennes hoppteknik. Hon riktigt flyyyyger över hindret. Till skillnad mot stora syster som verkligen inte kunde hoppa....

I går blev det även en test inför vittringen. Med Fajta så var momentet ok redan från början, så jag skulle testa samma metod med Bita...... jag tänker inte säga mer än att det fungerade verkligen inte.... Vi gick ut i får hagen istället och slängde pinnen i högt gräs och gömde under grästuvor så näsan skulle kopplas igång. Svårt tyckte Biten, men det blev iallafall ett par bra repetitioner!

I dag blev det istället apportering. Och eftersom jag numera tränar med en Lk1 hund så hade jag minsann inte med mig något mer än en leksak ut på plan. kia hade inga träapporter heller, så vi tog hennes metall och körde några håll fast (USCH!! sa Bita) och grip övningar med den istället. Hon tycker verkligen att den är pest.... men älskar man att apportera så gör man.

Avslutningsvis idag så kunde jag inte låta bli att köra några rutor. Det ingick inte i min plan egentligen och uppenbarligen inte i Bitas heller. Tokigt, tokigt, flera gånger om. Hon låste sig på främre konen i alla skicken.... Då är det lika bra att bryta och så tar vi upp det en annan dag istället!

Nu får vi bara inte glömma att träna lite gruppmoment också..... snälla träningskompisarna- påmin mig!!!

Sen måste jag såklart tacka för alla underbart fina ord från er där ute ang. talanggruppen!! Jag är så tacksam för ert stöd!! Och tycker faktiskt det var ganska skönt att inte komma med. Jag hade redan insett att det skulle köra ihop sig rätt rejält med läger och skola samma dagar och hunden 50 mil bort.... Sen skulle visst talangtävlingarna gå i Ludvika och gud vet hur långt bort typ.... Vi kör vårt eget race och mina underbara talangvänner finns ju kvar där ute!! Och alla ni andra också såklart!!!

Kommentarer
Postat av: Helena & Picknick

Hej Åsa! Tack för trevligt sällskap i helgen. Jag kommer nu att skaffa mig en GPS. Jag bara undrar; har du skaffat dig någon "farm" än? Du kommer att saknas i talanggruppen. Lycka till med fortsatt träning och tävling!

2009-08-27 @ 00:18:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0