Andreas träning

Igår åkte jag, Kia och Master upp till Kungälv för massor av hundträning. i fyra timmar skulle vi få förkova oss djupare i lydnadens kappsäck full med godbitar.

Började med att köra inom Kållered för att lämna Smilla till syster för övernattning. Sen körde vi fel vid tunneln i Göteborg och när vi trodde vi var framme låg en STOR sten ivägen. men annars gick resan alldeles utmärkt!

Jag fick som vanligt börja med lite fritt följ och fick läxa av Andreas, samma sak som jag sagt själv, jag måste utsätta oss för mer "spänning". Åka till klubbarna och ställa mig framför klubbstugan, gärna då full av kaffedrickande kritiker (ni vet väl att de som står på verandan alltid är de bästa hundtränarna?) och köra "start träning. inget fritt följ utan bara starterna och massor lek. Sen kan jag träna vidare vart som helst på planen!

Sen hade jag önskemål om inkallningen. Andreas tyckte iofs att min inkallningen var riktigt bra och tycker inte att jag ska hänga upp mig på ett bättre gammalt resultat utan acceptera att Fajta nu är en tränad hund som "kan". men jobbade iallafall med mer explovisivitet genom att ta "bort" momentet och ersätta det med lek istället. Känns bra och jag är övertygad om att det kommer att skärpa upp momentet.

Efter liten paus så hade jag ville jag köra konskick, men det blev rutor. Nu måste vi ställa högre krav på fajta och göra henne medveten om vad det är vi vill att hon ska göra. Springa kan hon, dirigeras kan hon och själv tycker hon att hon är ganska bra på allt egentligen, men det ska vi ta ur henne lite och lära henne att anstränga sig och bli mer noggran. Detta kommer att bli den svåraste biten att jobba med hemma.Andreas plockade henne en stund och hans timing och känsla är så äckligt grym att man nästan ryser.

Men konskicket fick vi testat nästa pass. Här blev nog Andreas rätt sur. Både på mig och Fajta. Han plockade fajta igen och nu jäklar tändes de gula ögonen! jag minns en gång när han gjorde samma sak med rutan och han var så förbannad på henne över att hon blev passiv och sa väl i princip "gör något, bit mig om det ska vara så, bara gör något". Han lyckades hålla undan händerna denna gången, men han har fått blodvite både en och två gånger av hennes gula ögon. Vi fick iallafrall fram riktigt bra konskick....nu ska jag bara förvalta dom....det är väl där problemet ligger... och det ska bli så jäkla kul att försöka!

Efter det så hade jag tänkt mig en snabb vittring. men där bedrog jag mig. Något mycket märkligt hände. Fajta kom in med fel pinne...två gånger....  En liten snackpaus och nytt upplägg för att få lite mer intresse för pinnarna och lite mer attityd med att skynda sig lite. Det fungerade väldigt bra och hon blev faktiskt lite "ensam" där ute bland pinnarna....

Sen var visst klockan 22 och vi hade hållt på i fem timmar. kaffet var slut och det var en ganska lång resa hem igen. Kia och jag samåkte och hade givetvis massor med tankar funderingar och så att prata om...med några gäsp pauser...

Jag tror förövrigt att Kia lägger in lite bilder i sin blogg, så håll koll där om ni vill se!

Kommentarer
Postat av: Heléne & Mick

Åh så roligt att läsa om er er träning och att du fyllt på inspiratons förråden! Det där med att plocka fel pinne var jag också med om i går. Jag har märkt att de gånger det skett har varit då jag lägger det i slutet av ett tufft pass. Förmodligen beroende på att han är trött i skallen.

Beträffande det du skrev i min blogg är vi helt överens om att vi är fullständigt normala! :-)

2009-07-17 @ 11:40:31
URL: http://web.mac.com/jackeoki
Postat av: ibbe

nu när du bäretar alla dem her moment så kan jag faktist få fram bilder i mitt huvud där andreas och fajte i en hård dilema där fajta skulle bar vilga försvina men endå vinna

och andreas som slänger keps jacka ellet leksaker i marken av all hård koncetrasition och frostrasion

men visst är det roligt han fixar det alltid till sisst det är bar att kämpa och det kan man säga inte finns bättre en du



kör hårt



mvh ibbe

2009-07-17 @ 15:26:18
URL: http://kastor-cattledog.se
Postat av: Mariana

Du vet att du är min gudinna när det gäller hundar och hundträning bara så du vet :D så gäller det att ni skärper ;) hehehe skojja bara! Jag vet ju att ni är superduktiga, annars hade jag inte avgudat er så! Ses vi i stan ikväll kanske? Du vet väl vilken bil du ska kolla efter? KRamar

2009-07-17 @ 16:16:05
URL: http://maxdenstore.blogspot.com
Postat av: Donne och Susanne

Hej Åsa! Hittade din sida via Kittys blogg. Har du varit ute och tävlat något sedan Värnamo? Vad kul med kvalitetsträning :-)! Här i Ljungby håller vi också på att träna om en del saker med Jeff och sedan har vi börjat blogga 'skratt'. Välkommen att kika in!

2009-07-17 @ 16:18:27
URL: http://welcome.to/puli
Postat av: Kia

Jag är fortfarande lyrisk efter gårdagen! :) Tur jag fick i dig lite kaffe... ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0