SM 2009 är över

Hemma igen och det är så skönt! Jag är helt slut efter en omtumlande, rolig och härlig helg!

Hela äventyret börjad i torsdags runt lunchtiden. Husvagnen skulle kopplas på efter alla konstens regler. Jösses vad jag kämpade, svettades och våndades över detta. När det väl var färdigt så var det bara att hoppa in och inleda den 5 timmar långa skräck färden mot Karlskrona.

När vi kommer fram så visar en liten campingskylt oss ner på en äng. Eller ja.....skidbacke typ. men där skulle man visst inte alls vara utan det hade blivit lite omorganisation eftersom det förväntades komma 40 mm regn hällande över den redan sumpiga backen. Så det var bara till att vända ekipaget och försöka ta sig upp igen! Jösses....jag har nog aldrig känt mitt hjärta slå så fort i hela mitt liv tidigare. Det gick inte att köra rakt upp utan jag fick köra sicksack och försöka undvika gropar så gott det gick. bilen hade lera ända uppe på taket och stank bränt när vi väl tagit oss upp och kunde köra ner till "nya" campingen. Där var nästa projekt att koppla loss vagnen och stadga upp den så gott det gick på den sluttande plätten vi fått tilldelat oss. Allt detta under så där lagom irriterande duggregn! När vi väl är klara och börjar andas ut så kommer en annan campingvärd och säger att -Så där långt ner hade jag aldrig vågat stå! Hmmm....nu var jag så utpumpad att husvagen (som i övrigt heter Bob) fick stå kvar..... Efter detta kändes det som att tävla SM är ingenting!

Fredagen inleddes med veterinärbesiktning som gick bra. Provhunden visade lördagens program (fast det inte stämde riktigt med det som var på lördagen....) och slutligen lottning fram på kvällen. Jag lottade nr 20, vilket kändes som ett kanon nummer. Jag skulle hinna se lite innan och efter min start fanns gott om tid för att slappa och kolla massor med fina hundar!

Fajta tyckte att den här resan var det löjligaste hon någonsin gjort. Redan på torsdagkvällen var hon frusterad över att hon inte fick tävla. På fredagen var hon rejält sur och på lördag morgon när jag rastade började hon nog ge upp...

Lördagen som inleddes med platsmomenten. Här fick vi 10 på bägge momenten och det är ju alltid skönt att börja så här.

Sen dröjde det ett tag innan det var vår tur. Jag hann se massor med fina hundar och kände att det här ska verkligen bli skitkul. Däremot så inföll sig inte det vanliga "pirret" i magen. Jag antar att jag sagt för många gånger att jag inte har så höga förväntningar på vår SM debut att jag nästan såg hela grejen som någonslags träning eller något.

Fajta kändes väldigt bra på värmingen och startade bra i fria följet. Men här började hon vackla lite....Hon hade nog inte riktigt bestämt vilket humör hon skulle vara på, hon var nog även rejält trött efter flera dagars laddande. resultatet blev något lojt och en massa sakta sättande. Hon blev även lite vid flera gånger, men det kändes ändå ok. Kommentarerna vi fick var "ssa, ssn och vid helt om". Betyg 8-8

Sen var det vittringen. Och nu kom alla troll fram.... Hon gick ut och konstaterade vilken som var rätt pinne, men gick över flera gånger och släppte även rätt pinne när hon väl plockat den. Jag fick avdrag för "tempo, släpper, är på pinnarna" och betyg 5-5. Jag är förvånad över att jag fick betyg överhuvudtaget och jag var sekunden ifrån att ge henne ett stå där ute och nytt kommando för att återta kontrollen.

Nästa moment var "gå-runt-rutan". hon började väldigt fint med bra attityd och kalas ställande. jag hade redan innan beslutat mig för att göra ett dk vid sitt, eftersom den strulat det senaste. Jag hade sett massor med dk tidigare under tävlingen som inte genererat poäng avdrag. Men när jag säger sitt så ser jag att Fajta höjjer huvudet i en sitt rörelse så jag går vidare utan dk. Och döm av min förvåning när jag rundat konen och ser i ögonvrån att hon står. Resten gick väldigt bra, men vad gör det.... Betyg 7-7

Vi går vidare mot rutan och gör en fin kon. Sen blir hon vid i utgången till rutan och villar bort sig. Men två extra kommando och jag fick in henna. Hon kom fram lite långt i inkallningen, men jag är ändå ganska nöjd med att jag faktiskt nu kan dirrigera in henne även om inte detta är något vi strävar efter precis. Kommentarerna blev "vid sväng, flera dk som åtlyds, flera kommando, in från sidan, i övrigt bra" Betyg 6-6

Sen metall-hopp som faktiskt var riktigt fin. Lite temopväxling i ingången, men inte så farligt. Kommentar "hackar sig lite vid kommando" betygen 10-9,5

In till nästa ring och inkallning. Oj vad segt..... Kommentar "ngt sent stå, tempo in" betyg 8,5-8,5

Hon gjorde nog den snyggaste dirr-apporten hon någonsin gjort på tävling men ca 5 meter framför mig så spottar hon ut apporten och tassar runt. Hon tar den igen och kommer in. Så fort momentent är över så börjar hon bita sig i ett ben, så antagligen så trampade hon på något obehgaligt eller blev stucken eller något...otur... Kommentarerna blev "tappar apporten, tar upp själv, släpper, slarvar" Betyg 7-6,5

Sista momentet är fjärren. hon lägger sig snett redan från början och blir send och kommer fram ca 5 cm....men hon tog alla kommando fint och hyfsat snabbt. Kommentarer denna gången blev "flyttar nästan hel längd, flyttar, sen i rörelserna" och betygen blev 6-7

Totalt fick vi ihop 243, 5 poäng och en 36 plats.

Detta innebar att vi plockade upp oss från 56 som var vår kvalplats med 20 placeringar och det får man ju ändå säga var bra! Men det innebär också att vi fick de sämsta poängen vi någonsin fått utan något nollat moment.....

Jag tror att Fajta var lite trött. Efter att ha laddad så länge så fanns nog inte tillräckligt med ork kvar. Så här i efterhand så ångrar jag att jag inte gav henne något träningspass på torsdag kväll eller fredagen. Då hade hon fått ut lite av sin frustration istället för att den skulle göra henne trött.... Något att tänka på tills nästa gång vi ska vara iväg flera dagar.  

Jag är nöjd över att vi genomförde alla momenten. Vi hade en bra känsla genom så gott som hela preogrammet. Det var också väldigt kul att folk runt omkring tyckte det såg fint, städat och rutinerat ut. Sen så hade jag klart hoppats på lite bättre resultat. Vi kan ju så mycket bättre än det där.....

Jag är otroligt tacksam för den enorma supporterskara som följde mig genom ringarna. Jag hade en enorm hejarklack som gjorde det jäkligt kul att ställa upp inför varje moment!!

TACK alla ni som stod där ute och hejade! Tack alla ni som satt hemma och höll tummarna! Tack alla ni som skickade sms och försökte ringa! Ni är guld värda allihop!!!

Sen var det ju en hel del som gjorde fina resultat också! Stort grattis till Marika och Nellie som tog sig till final och en hedrande 11:e plats på sin SM debut!!! Stort grattis även till Lena och Atlas som kom 4:a efter en väldigt strulig plats, men otroligt fina program. Stort grattis till Mona och Marvin som äntligen fick en finalplats och hämtade upp sig flera placeringar trotts en missad vittring och slutade 7:a.

Men största grattiset går till BERIT och NICO som tog hem hela skiten!!!

Kommentarer
Postat av: Kitty å flåcken

Hihi ja visst är SM kul ;-) Tror att "pirret" uteblir och nått annat blir till istället för man har liksom redan vunnit med sin SM plats ;-)

Själv har jag ju min "rosa bubbla" ....

Kul å få träffa din lilla tvåbenta prinsessa med ;-)

jisses vilken go unge du har ;-)

Ha de gott, dax å vila ut och ladda om :)

2009-06-15 @ 17:33:39
Postat av: Lena, Basco & Tease

Tack för hälsningen i min blogg! Det var jättetrevligt att träffas "live" i Karlskrona och det blir säkert fler gånger... :) Ni gjorde en helt klart godkänd Sm-debut!

2009-06-15 @ 17:35:08
URL: http://www.lenashundar.cybersite.se
Postat av: Petra & Lira

Säger det igen, BRA JOBBAT! :D

Jag pratade med Andrea och hon skulle mejla vilken camping hon bokat på så får jag se om det finns nåt kvar...

Idag har vi tagit tag i lydnaden igen. :)

Postat av: christel Blennerup

Ni är så duktiga..grattis än en gång!!!

ja en annan har gått från hund till vapen..låter tossigt..jag vet.. :D men jag behöver väla omväxling!!!

2009-06-15 @ 21:46:12
URL: http://www.freewebs.com/xaxxa/
Postat av: lotta med juniocola

å så roligt att få läsa om er tävling:)man lär sig ju varje gång ..så nästa SM blir nog uppladdningen bättre för er, då är ni ju erfarna SM proffs:)..jag tycker ni var jätteduktiga och ni kan ju vara superstolta att ni vart där och klarat det så bra,..även om jag förstår att det kan va liite irriterande när man vet att man kan bättre.men nästa gång hoppas vi att det stämmer och att det går så bra som det bara kan :D kramisar i massor till Er :)

2009-06-15 @ 22:12:07
URL: http://juniocola.bloggagratis.se
Postat av: Anna & Juni

Kul att läsa er rapport! Jag tycker ni är så galet duktiga! Hur lyckas du inte vara nervös på ett SM, jag som blir jättenervös på vanliga tävlingar :)

2009-06-15 @ 22:42:33
URL: http://www.annaronge.com
Postat av: Sanna

Hej!



Grattis!!!!!

Vad kul med en SM-start. Det är ju ändå bättre att du känner att du har mer att ge än att göra ditt bästa och inte nå fram!

Så nästa år ... Då jäklar!



Kram!

2009-06-17 @ 21:55:51
URL: http://vallby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0