Försmak på sommaren

Idag drar jag och Smilla ner till Halmstad och Camilla med sina tjejer. Vi ska sitta på stranden hela eftermiddagen. Och om nån vill bada (läs:barnen) så kan väl det vara helt ok!

Annars så känner jag mig lite små stressad. Helgen bjuder på massor, tur att der är så lång.

Tävling i morgon med en låååång resa. Ridning, kalas, bror-hjälpande, trädgård, mor-besök....ja, listan kan göras hur lång som helst.... och då har jag nog ändå tänkt att skita i huset denna helgen. Det får se ut som bomben om det vill. jag åker till Karlstad måndag och tisdag och då får hemmavarande familj ta saneringen. Måndag så slutar bägge tidigt och ska på studiebesök på fritids, på tisdagen ska Chrille på mässa, lämpligt nog samma dag som dagis är stängt. Så Smilla får spendera dagen hos farmor.

Veckan som gått har bjudit på massor roligt och tråkigt. Bilen min, som var sönder är nu lagad, efter mycket om och men. Fåren har som sagt kommit hem och ska flyttas till stora hagen i dag. Både Bita och Fajta har fått ett par pass med vallning. Fajta får jobba med djurkänslan, innan styrningen kommer in igen. Efter ett långt uppehåll och att hon tycker det är så roligt att hon inte vet till sig, så går hon gärna på lydnad och "glömmer" fåren. igår tittade jag när de tränade, hon och Chrille och ha sa faktiskt inte ett ända ord! Ändå gjorde de fösning, drivning, delning och en hel del "promenad". Bita är fantastiskt duktig. Hon har ett naturligt avstånd som är så läckert. Hon har så mycket spring, men jobbar otroligt mycket själv på att inte komma nära och tajt. Visst kommer det något litet "tjuvrus" då och då, men det gör inget. Däremot så blir hon snabbt trött. man märker det direkt när hon slår över lite i balansen. Hon ger alltid 140% och sen finns liksom inget kvar. fajta däremot ligger gärna på 75% hela tiden och tar bara fram högväxeln när det verkligen gäller. Poistivt bägge delarna, fast på olika sätt.

Den där 75%en har ju varit ett riktigt skit i lydnaden. Det har vi fått jobba så otroligt mycket med. jag vet hur bra hund jag har, men det är väldigt svårt att få fram det där sista. Som tur var så är de där 75% inte fy skam heller.....

Bita som alltid ger allt tror jag därför kommer att bli snäppet bättre i lydnaden. kanske inte lika stadig och balanserad som Fajta, men bra mycket mer glöd och energi! Om jag nu klarar av att ge henne den tid hon behöver. Det känns underbart att fåren nu är hemma så jag slipper träna så mycket lydnad med henne. hon är klart inte mogen för "pill" utan behöver fortfarande få tramsa och fjanta runt en hel del....och hur lätt är det när man är perfektionist???

Hon ska iallafall snart få tävla och det kommer nog att bli en upplevelse. Hon är inte färdig, långt ifrån, men jag känner att vi behöver en morot i träningen. och vem vet...under har skett förr!!!

Kommentarer
Postat av: Elsa

Ja det är inte enkelt att se allt det som är bra när man är perfektionist. Man ser ju i lag mest det som måste förbättras. Känner igen problemet förstår du. ;)

2009-05-21 @ 13:43:35
URL: http://melviona.3w.se
Postat av: Mariana

När ska ni tävla? Jag kommer gärna och ser debuten med Bita... Tack ännu en gång för senast, mycket givande, kommer kanske ett mail om det är något jag glömt eller undrar över.

2009-05-21 @ 20:45:05
URL: http://maxdenstore.blogspot.com
Postat av: Marika & Nellie

Hej!

Vi har hållt tummarna för er hela dagen hoppas det gått bra i Karlskrona!!



Kram

2009-05-22 @ 19:05:16
Postat av: Camilla Svenäng

TACK för en dag i hundens tecken där jag fick vara helt LEDIG. Det var jätteskönt att ta en sån dag mitt i allt skolkaos och annat kaos!



Roligt att vara iväg på tu man hand också, man hinner prata mer när inte barnen är med. :-)



Ska bli kul att se vad ni kan åstadkomma på SM:et.

2009-05-23 @ 10:34:41
Postat av: Sanna

Perfektionist ja ... Det är ett elände.

Men det slår på olika saker hos mej. Mitt hem kan vara ett bombnedslag och ett snett sättande kan jag skratta åt. Men två steg efter jag visslat ligg, då flyger jag i luften.

2009-05-24 @ 10:21:27
URL: http://vallby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0