Dessa hundar!

Gårdagens träning vill jag både glömma och stoppa ner i "asken".

Fajta gick riktigt, riktigt bra! Det känns som vi har höjt ribban ett snäpp efter uppehållet. Sen om det fungerar på tävling...det får framtiden utvisa. Av erfarenhet så vet jag ju att vi behöver ett par tävlingar i kroppen innan resultaten kommer. Men (ta i trä) nu hoppas jag att vi har kommit över detta. Det enda man kan peta lite på är fris följet. I samband med att jag har höjt aktiviteten där, så har vi fått positionsskiften som ett brev på posten. Tilläggas kan väl också att vi tränar väldigt lite fritt följ för tillfället. Jag har helt ekelt tappat gnistan i det momentet. Velar mellan insikten att det kommer aldrig att bli bättre och att vi ska baske mig ha ett riktigt snyggt fritt följ. Det är et dilemma när ett moment har gått så "långt" som fria följet på Fajta. Hon "kan" momentet utan och innan och är väldigt säker, så frågan är om jag offrar det framför en svans i vädret.... vi ligger ju ändå i snitt på 9 i momentet.... Får jag upp "flashigheten" så är risken att vi tappar den stabiliteten som krävs för ett långt program.
Gå-runt-rutan har blivit grymt snygg. vi har fått upp intresse och fina vänstersvängar. Positionsskiftena har hon alltid varit väldigt bra på.
Inkallningen har blivit bättre. inte som den var förr...men varför trakta efter det som varit när man kan se framåt. jag tror att tempot håller sig på tävling, däremot så har vi några steg på ställandet....
Rutan börjar kännas säker. Äntligen!! Kanske jag nu ska börja lite på henne? Inkallningen från rutan har varit slarvig ett tag, så den har vi filat på.
Apporteringsmomenten har blivit snabbare. Det var länge sen jag fick morr vid gripandet. Däremot så kan jag få lite tugg precis i ingången....
Vittringen har fått både fart och intensitet. Ibland kan hon smaka liiiite, men det händer mer och mer sällan.
Fjärren börjar också kännas bra. Oftas så fixar hon "stå-sitt" förflyttningen som jag vill. Ibland kommer baken ut men det börjar kännas bra. jag kan arbeta henne betydligt bättre i förflyttningarna nu iallafall, och det känns väldigt skönt!
Det ska iallafall bli väldigt roligt att få tävla med min prinsessa igen!! Längtar!!



Bita sen då.... ja, denna Bita! Igår var det inte många rätt. Började med en dold plats brevid främmande hund och det gick faktiskt riktigt bra. En förare stod synlig och kunde hjälpa mig att ha lite koll på den lilla biten.
Pyttelite fritt följ med massor av engagemang. Hon nyser och frustar som värsta travhäst!! Söt!!
Sen brast allt.... Inkallning med stå är inte alls aktuellt längre. Från att ha varit kalassnyggt, så fick jag masor av steg, om hon ens stannade. dessutom så kunde hon inte sitta kvar, utan jag fick bli lite sur på henne....
Rutan.... gick bra, tills man ska göra den där sista gången.... eller ja... gick bra är kanske en överdrift. Hundramiljarder tjuvstarter..... fast inte en enda gång på tävlingsledares kommando.
Apportering säger swich-grip-swich-tugg-tugg-vift! Skit samma...
Fjärren kan faktiskt fungera. Eftersom jag haft problem att få upp henne från läggandet har jag jobbat massor med det och struntat i hur hon sätter sig. nu får jag sota rejält för det. Hon flyttar fram....rejält...varje gång. MEN jag kan ganska lätt få upp henne även på avstånd. nu ska vi jobba när ett bra tag, så får vi ser hur det går.
Sen fick hon göra en vittring också. Lite väl svårt med alla löv. Provade att lägga ut flera pinnar, hon kom med fel en gång, men övningen var uselt upplagd och jag fattar inte varför jag gjorde den överhuvudtaget...

Det kan vara så att det är löp på gång för Bita. Hela tikgänget (inte Fajta då, för hon ska ju alltid vara så förbaskat speciell) löpte för drygt en månad sen. bita hängde på dem förra omgången, men denna gången har hon hållt på sig... så kanske är det dags nu. Skulle kunna förklara hennes märkliga beteende igår...eller också hade hon bara en dålig dag....



idag är iallafall en ny dag!

Kommentarer
Postat av: Josse

Det ska bli så spännande när Fajta-prinsessan kommer ut på banorna igen!!!

2009-11-03 @ 13:04:03
URL: http://www.busyborder.se
Postat av: Heléne, Mick & Tiger

Det ska du inte vara min vän. En gång talang, alltid talang vet du väl.

När jag läser din blogg tycker jag det verkar som att du har full koll på läget (ja, kanske med undantag för Bus-Bita just detta träningspass då...;-)), och det ska bli jättekul att följa er på banorna framöver. Antar att du fått, eller kommer få, ingående rapport av Skåne-talangerna. Är du aldrig i Linköpings-trakten? Man kan göra sig ärenden hit vet du..! :-)

Kram på er!

2009-11-03 @ 13:32:01
URL: http://web.mac.com/jackeoki
Postat av: Alexandra m Tyke

Kom igen Chefen du är ju Bäst = ) Nu är det bara att gå ut o ge gärnet...heja heja

2009-11-03 @ 21:09:01
URL: http://www.alexhoff.se
Postat av: Kitty å flåcken

Sååå tävling på G. Kul ju, var blir det?

2009-11-04 @ 13:48:26
URL: http://www.hundtrim.nu
Postat av: Elsa

Usch känner mig så bortskämd som läser men aldrig skriver här fast du är så duktig på att skriva i min blogg. Hur som helst är jag glad över att det går bra för er, ni är så duktiga! :D

2009-11-05 @ 10:55:04
URL: http://melviona.3w.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0