Så..

Nu ska jag försöka att få ner helgens övningar lite mer dataljerat. Med en komplettering av dagens påhitt såklart!

I fredags var det som sagt årsmöte. Jag gorde mitt "sista" arbete som sekreterare i styrelsen. I veckan lämnar jag över till ny "förmåga" och det ska bli otroligt skönt. Årsmötet bjuder även på sedvanlig prisutdelning till framgångsrika ekipage och engagerade medlemmar. Jag fick SBKs förtjänsttecken i brons för insatser i träningssektorn, som instruktör och 5 år i styrelsen. Sen kom jag 2:a i tävlingsstegen för poängrikaste ekipage i lydnad. Mona som vann fick 96%, jag 92% och träningskompisen Kia 85%. I denna stege kom jag visst 5:a med Bita också. Sen blev jag även 2:a i vandringspriset för alla tävlande på klubben. Man får poäng utifrån ett uppsatt schema som innefattar placeringar på tävlingar och deltagade och placeringar på mästerskap. Jag slet ihop 19 poäng under 2009. Mona samlade på sig 10 mer genom deltagade i både NM, VM och SM-final. Kia kom 3:a. Kia plockade även hem priser i agility och med klubbens bästa apellhund. Och Josse och Melvin hanmade också på pallplats i sin storleksgrupp! STORT GRATTIS!!!

Sen flög jag hem och guidade Andera på snöiga vägar. Hon dök upp och vi fikade, snackade skit, mysiska ljud, hundträning och myste! Klockan blev såklart lite väl mycket innan vi kom i säng.

Upp i gryningen igen och var på plats i Fjärås strax innan 7. Jag drog första startnummer. Fajta kändes bra i gruppmomenten. Dessvärre kom en gammal olat fram (antagligen efter vinterns otroligt träningsfrånvaro) och jag fick ett dk på uppsättandet Betyg 10 - 9,5. Sen försökte jag bara hålla värmen medan andra gruppen gjorde sina gruppmoment.
Väl inne för att köra så verkade Fajta lite förvånad över att det var tävling. Vi gjorde ett av våra absolut sämsta fritt följ. Jag tappade henne i alla svängar, halter och tempoväxlingar. Men som väl var så ser vårt fria följ ändå ganska stabilt ut och vi fick betyg 8,5 (ls vp).
Gå-runt-rutan kändes ok. Jag var lite orolig för att hon inte skulle sätta sig. Kände stegen innan att hon låste muskulaturen innan.... Men det gick fint och betyget blev 10 (utmärkt).
Sen inkallning och jag fick lägga på ett litet dk på nedläggandet (måste verkligen ta tag i detta....eller kanske rättare sagt...måste komma igång med träningen), men det uppfattade inte domaren, utan han drog för att hon gick långt på ställandet. Njaaa.... kanske inte håller med helt, men det är ju domaren som dömmer. Betyg 9.
Sen en så himla underbart fin ruta. Bra tempo, rakt linjer och allt man kan önska sig. Tills jag skulle kalla in. Jag kände redan i konskicket att hon var lite fel-laddad och drog därför till med ett rejält fot när jag hörde henne bakom mig, där jag normalt inte säker något. Min känsla stämde och jag fick trotts "fot" kommandot inte riktigt kontroll över henne. Betyget blev 9,5 (da).
Sen en dirr-apport med ett snett konskick långt ut till höger. hon hade i rutan hunnit se att det var sågspån runt allt och tyckte nu att hon skulle försöka tänja lite på gränserna efter det dåliga asvlutet i förra momentet. Men trotts detta så går hon fint förbi mitten apporten och tar den rätta, vänster, bra och kommer in med fint tempo. Betyget blev 10.
Nästa moment är då metall-hoppet. Jag har på de få träningar i år lagt mycket fokus på gripande av metallen även vid kyla och det har givit resultat. Ingen tvekan i gripandet, men lite tempoförändring på ut och in hopp gav betyget 9 (ot da)
Vittringen var svår. De flyttade fram pinnarna ca 10 cm från förra hunden och fajta gick fint på "förra" linjen och bev lite osäker. Men hon kämpade väldigt fint och betyget blev 10.
Fjärren är ytterligare en av de saker jag lagt lite extra krut på. Och som vanligt när man gör om saker så uppstår ibland missförstånd. Jag fick lägga på ett dk på sitt från stå, vilket också resulterade att hon kom lite för långt bak, men JAG VAR SÅ HIMLA NÖJD! Alla de nya förflyttningarna gjorde hon helt rätt och när det i betyg står att hon flyttar ca en halv längd så blir jag så jäkla överlycklig!!! Betyget däremot blev ju bara en 7, men i hjärtat blev det 15 minst!!!

Så till totalen fick vi ihop 293,5 poäng och kom 2:a efter Maria och jessie som slog oss med 1 välförtjänt poäng. De är verkligen på väg framåt och kommer att bli riktigt farliga i framtiden. De bjöd som vanligt på ett otroligt snyggt och proffsigt program och hamnar jag med min otränade hund bara ett poäng efter. Då är jag väldigt nöjd!

Sen var det dags för talanggruppen att köra sin grupp. Verkligen kul att träffa flera av dem igen, även om det var få som dök upp. 9 av 20 var på plats, varav ett par nya som jag inte känner. Men verkligen kul att träffa och se allihop igen! Andrea gjorde ett toppen program, men tyvärr blev Goliath rejält skrämd precis när han skulle lägga sig i rutan. Märkligt att domaren inte lät henne göra om momentet för det var verkligen en rejäl yttre störning.... den 0:an kostade många poäng och det är synd när det i övrigt gick så väldigt bra.... Bäst av talangerna var Sofia och Tia (poängmässigt alltså, inga värderingar från min sida!) STORT GRATTIS till er och alla er andra med fina prestationer på olika sätt!

Nu frös jag och Josse rejält och vi fick vänta på Andrea ett bra tag på att få åka, medan talanggruppen hade samling, men till slut så bar det av hemmåt. Det var verkligen en härlig dag, med en härlig stämmning. Sällan har jag väl skrattat så mycket under en tävlingsdag som jag gjorde i går. Stort tack till framför allt Josse och Andrea för detta!!

Sen var det väl egentligen kväll.... Och i morse bar det av till Fjärås igen. Bita hade jag strukit för ca två veckor sen, men jag och Smilla följde med som Josses fanclub! Inte för att hon behövde den precis. Smäller till med en 10:a på friaföljet det första hon gör och resten var inte så ialla pinkat det heller! Vinner klassen och så var det till att åka hem igen. Men 5 timmar tidigare än i går som väl var!

Nu ska jag tina igen och slappa lite.... I morgon är det först en liten träff med Smillas lärare och sen ska Fajta till Kungsbacka för att få lite massage! Känns som jag kan den där vägen norrut vid detta laget.....

Kommentarer
Postat av: Camilla, Tobbe och Kira

Grattis till fina poäng, bra presterat i vinterkyla och gryning!

2010-02-14 @ 11:12:06
Postat av: Anna & Juni

GRATTIS!!!!! Visste väl att ni skulle prestera bra, det gör ni alltid när det väl gäller! Ni är bäst! kram

2010-02-14 @ 14:01:20
URL: http://www.annaronge.com
Postat av: Marika & Nellie

Hej och hå vad det går undan!!

Stabilt och bra jobbat, fan vad jag skulle vilja vart med er i helgen!!



Ringer snart!!



STORT GRATTIS

2010-02-14 @ 18:18:31
Postat av: Sara

Grattis till fin fina poäng ni är verkligen bäst :)

2010-02-14 @ 18:41:52
URL: http://www.sarastassar.se
Postat av: Heléne & Mick

Grattis x 2!! Jag håller med Anna och Juni - ni har verkligen en förmåga att vara bäst när det gäller. Ingen dålig egenskap precis...tror många av oss strävar efter den! ;-)

Kram1

2010-02-14 @ 18:50:47
URL: http://web.mac.com/jackeoki
Postat av: Petra & Lira

GRATTIS till superfin prestation! Roligt att ses igen! Kram från oss

2010-02-14 @ 23:07:42
Postat av: Ylva & Imza

Grattis, ni är ju superduktiga. Vill också hålla en så hög och jämn nivå. Om det här var när ni inte tränat ordentligt, så finns det ju riktigt höga poäng att hämta... Få se när ni spräcker 300-gränsen!

2010-02-15 @ 07:16:35
Postat av: ibbe

stor grattis till fina poeng roligt att höra jag har mssatit aver framgångar slarva ed updatering men jag tar igen det du är snäll och skriver så fint



mvh ibbe

2010-02-16 @ 22:42:24
URL: http://kastor-cattledog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0