Hemma efter en härlig helg!

I fredags efter jobbet drog jag och Josse mot Finspång där Katta med familj väntade. Katta har köpt en valp ur Busy-Brorsan kullen och nu var det dags att avlägga visit.

Superhärligt bemötande med god mat, vin och perfekt boende i husvagn.

Lördag morgon var kall..... så in i norden kall..... kändes som om vi åkt till nordligaste lappland minst! Men efter frukost drog vi mot Söderköpings Bk för tävling.

Fajta ut först i eliten. Hon kändes något överladdad, vilket då leder till lite slarv, men en helt klart godkänd insats som slutade i en 3:dje plats och 296,5 poäng. En rejäl upprykning på sm-listan är alltid skönt även om jag fortfarande trånar efter det där retliga 300-strecket...

Sen var det låååång väntan till klass 3. Jag drog startnummer 1 med Bita och så skulle det var prisutdelning i eliten och kort-tagning, men "ta den tid du behöver"...... fy vad jag kände mig stressad. Vill ju ta hand om min lilla Bit...

Den lilla Biten ja, den är INTE klar för Lk3, men jag anmälde ändå, eftersom det kändes kul på en sån här resa. Hade inte riktigt bestämt om vi skulle göra vittringen, eftersom hon aldrig gjort den och inte kan den, men som Josse sa... det är ändå 20% chans att hon klarar den. Min plan med dagens tävling var att det skulle bli en härlig upplevelse för oss bägge!

Ut och gjorde sittande i grupp (som jag tränar ca 5 gånger och då har hon nog suttit kvar en....) Men nu satt hon som en prinsessa!!! dessvärre när vi belönade efter momentet så kom grannens aussie springande och bita tyckte att livet var fruktansvärt.... Stackars liten. Men jag såg på den andra hunden att det kommer inta att hända igen, så jag beslutade mig för att lägga platsen ändå. livet är ju inte alltid så enkelt...men man får kämpa på ändå... Och platsen gick kalas även den! Betyg 10-10

jag kunde förbereda henne medna nästa grupp körde sina gruppmoment och hon kändes något påverkad, men ändå ok. Bra förutsättningar för att verkligen släppa upp henne och ha kul på plan. Jag fick börja med att be om vvittringspinnenoch snacka lite skit med funktionärer och domare. Bra, Bita behöver kolla läget lite. Sen körde vi gång. Fria följet kändes helt ok. Något vingligt och jag fick jobba hårt med henne i den ändan hon blivit påsprungen. Betyg 9

Inför sättandet tyckte hon det var lite läskigt. ganska nära domare och skrivare plus på väg mot den platsen för påhopp. Hon ställde sig.... betyg 0

Inkallningen var kalas. Inte Bita tempo, men klart bra! Betyg 10

Rutan kom hon in lite snett, men jag la ändå och tänkte bordsprincip. Domaren var skeptisk och korsade min väg mot rutan och gick ivägen för mig på inkallningen så den blev lite krokig och med klapp på benet. Men fick avdrag för sitter snett.... tro fasen det när hon fick springa i krokig båge... betyg 9

Hopp-apport var kanon fin. Fick avdrag för omtag vid sidan. Betyg 9

På metallen kallade jag in innan gripandet som en säkerhetsåtgärd. Vet att hon kan vara liiiite kinkig med främmande metaller, så bättre säkra före det osäkra. Betyg 9

Sen vittringen då. Jag beslutade mig för att göra den enkel. Vi har tränat sitta kvar när jag vänder mig 2 gånger och det har aldrig fungerat. Så jag satte ner handen och låtsas matade, men hon vred sig och tappade allt fokus på pinnarna. Så fort jag gav kommando leta så följde jag med henne ut och hon grep första bästa, som givetvis inte var rätt. Gör mig absolut ingen ting!!! Betyg 0

På fjärren var hon rätt simmig och jag fick vara väldigt försiktig i mina kommando. Mitt fokus låg på att hon skulle få tid och förstå, vilket hon också klarade, men hon hade svårt att behålla skärpan och flyttade sig båda fram och åt sidan! Men hon klarade den, min underbara pärla!! Betyg 6

Summa summarum.... hon var helt slut och så fort vi kom till jackan så la hon sig.... Totalt skrapade vi ihop 221 poäng med två 0:or vilket är betydligt bättre än jag någonsin vågat hoppas!!!

Senare var det dags för Buy som körde en serie som var fantastisk. De missade också vittringen med lite slarv.... Buy tog rätt, blev osäker och plockade den brevid. Men efter som resten var så grymt bra, så kan de numera titulera sig elit-ekipage!!!


sen tillbaka till Finspång, lite vila, god mat och sova tills det återigen var dags att bege sig till tävling. Denna gång i Linköping. De hade ställt in eliten, eftersom jag var den ända deltagaren. märkligt kan jag tycka.... det är ju ingen tävling utan ett prov, så mer än en deltagare kan ju inte behövas. Hundar till gruppmomenten brukar man kunna skrapa ihop och det är inte så vansligt mycket mer arbete att köra en elit, än vad det är att köra en klass 3. Men, men..... josse startade iallafall en trött Buy som gjorde fin prestation, men inte orkade hålla ihop hela vägen. En 0:a på hoppet, men annars fina poäng!

En fika med Helen hann vi med! Kul att ses igen!!!! Får se till att ta tag i kalendern inför våren, så kommer vi!

Sen hem. En liten avstickare till IKEA i Jönköping, och kvällen avslutades att jag och Josse somnade i soffan och Anna på golvet till en bra film!

Kommentarer
Postat av: Tina/Rosso

Ett sådant äventyr.. Bra jobbat utav dina flickor. Bara lilla Bita får lite rutin i sin kropp kommer hon bli farlig.

Gratta Jossan från mig och grattis själv.

Tycker också att vi måste ses snart.

Kramizzar

2010-10-21 @ 19:00:46
URL: http://www.nellierosso.dinstudio.se
Postat av: Smulan

Haha..vilket avslut på äventyret :0)

2010-10-23 @ 11:58:27
URL: http://anonymian.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0